en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Mediatizarea selectivă a evenimentelor şi pseudo-pluralismul de opinii sunt elemente ale manipulării informaţionale
Foto: API

În cadrul campaniei împotriva manipulării informaţionale „Manipularea ne prosteşte. Nu permite nimănui să gândească în locul tău!”, API a prezentat concluziile celei de-a treia perioade de monitorizare trimestrială a instituţiilor mass-media privind prezentarea subiectelor de interes public major.

Datele monitorizării ştirilor şi a emisiunilor de dezbateri de la 12 instituţii mass-media din Republica Moldova[1] (presă scrisă, audiovizual şi presă online) în perioada 1 august - 31 octombrie 2014, relevă anumite tendințe de manipulare a informației de către unele mass-media în reflectarea subiectelor de interes public, care s-a produs în special prin mediatizarea selectivă a evenimentelor şi pseudo-pluralismul de opinii.

Selectarea/filtrarea informaţiilor. Unele instituţii mass-media au recurs la selectarea subiectelor pentru mediatizare în funcţie de simpatiile sau antipatiile lor faţă de anumiţi actori. Astfel, posturile de televiziune Prime TV și Publika TV, de exemplu, au reflectat exhaustiv campania de informare a Partidului Democrat din Moldova (PDM) cu privire la alegerile primare, selectând subiectele și sursele astfel încât să creeze o imagine favorabilă protagoniștilor. Alte mass-media au recurs la filtrarea informației, pentru a-i pune în lumină proastă pe anumiți protagoniști (de exemplu, portalul Omg.md, la reflectarea subiectului privind campania de informare a PDM). Totodată, o parte din subiecte au rămas în afara agendei mass-media. De exemplu, protestele producătorilor agricoli nu au fost reflectate de Jurnal.md şi Jurnal TV, aceste instituţii evitând să reflecte și refuzul Ministerului Justiţiei de a înregistra „Partidul Nostru” al lui Renato Usatîi.                      

Exacerbarea faptelor.  O altă tehnică la care au recurs unele instituții mass-media monitorizate a constat în exacerbarea faptelor, cu scopul de a perpetua şi a promova anumite mesaje. Aceasta s-a realizat fie prin acordarea unei prea mari atenţii detaliilor, fie prin exagerarea faptelor. Cel mai des la exacerbarea faptelor a recurs portalul Omg.md, posturile Prime TV și Publika TV (în reflectarea subiectelor referitoare la campania de informare a PDM).

Selecția surselor. În unele cazuri, instituţiile mass-media au afişat un pseudo-pluralism de opinii, fiind selectate surse și opinii care să exprime același gând, să transmită același mesaj, cu scopul de a perpetua percepţia pozitivă sau negativă despre anumiţi actori. Acest procedeu a fost utilizat de mai multe mass-media monitorizate la reflectarea subiectelor privind campania de informare a PDM (Prime TV, Publika TV, Omg.md), asumarea responsabilității Guvernului pentru un pachet de legi (Omg.md), acuzaţiile de fraudă la adresa președintelui Partidului Liberal-Democrat din Moldova (PLDM) Vlad Filat (Jurnal.md, Jurnal TV).

Tendenţiozitatea informaţiei. Difuzarea informaţiilor tendenţioase a fost un procedeu la care au recurs o parte din instituțiile mass-media monitorizate. În unele cazuri, nu au fost separate faptele de opinii, realitatea fiind prezentată prin prisma autorilor (de exemplu, portalul Omg.md, postul de televiziune Accent TV, în știrile referitoare la protestele producătorilor agricoli).

Limbaj/etichetare. Unele mass-media monitorizate au recurs la prezentarea informaţiilor pe un ton sarcastic sau persiflator şi la utilizarea termenilor peiorativi faţă de un eveniment sau faţă de un personaj (de exemplu, Omg.md, în materialele despre Campania de informare a PDM).

Campania împotriva manipulării informaţionale prin intermediul mass-media „Manipularea ne prosteşte. Nu permite nimănui să gândească în locul tău!” se desfăşoară în cadrul proiectului ”Promovarea jurnalismului obiectiv și creșterea nivelului de educație în domeniul mass-media a locuitorilor din regiunile Moldovei”, finanțat de National Endowment for Democracy (NED).

Raport de monitorizare nr. 3 a instituţiilor mass-media privind prezentarea subiectelor de interes public major pentru stabilirea posibilelor tendinţe de manipulare informaţională

 

[1] Presa scrisă: Timpul, Ziarul Național, Komsomolskaya Pravda v Moldove (au fost analizate versiunile online ale acestor publicații); audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Publika TV (emisiunile de dezbateri - la postul de televiziune,  ştirile – pe pagina web Publika.md), Jurnal TV, Accent TV (versiunea online), Pro TV, TV 7 (emisiunile de dezbateri - la postul de televiziune,  ştirile – pe pagina web Tv7.md); presa online: Omg.md, Jurnal.md

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work