en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Mass-media s-a implicat în lupta dintre concurenţii politici
Foto: API

Instituţiile mass-media din Republica Moldova s-au implicat în lupta dintre concurenţii electorali, în loc să reflecte nepărtinitor şi echidistant campania electorală. Aceasta este una din concluziile raportului numărul 6 de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile din 30 noiembrie, prezentat în cadrul unei conferinţe depresă la IPN. Raportul a fost realizat de Asociaţia Presei Independente, Centrul pentru Jurnalism Independent şi Asociaţia Presei Electronice, în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte.

„Şi ultima săptămână arată că, deşi lupta într-o campanie electorală trebuie să fie dusă între concurenţii electorali sau între programele, ofertele concurenţilor electorali, în această luptă s-au încadrat şi jurnaliştii”, a declarat Ion Bunduchi, director executiv al Asociaţia Presei Electronice. „Din păcate, avem puţine exemple de bune practici în reflectarea acestei campanii electorale.

Jurnaliştii, colectivele redacţionale, s-au poziţionat de o parte a baricadei imaginare în acest război politic”, a menţionat Petru Macovei, director executiv al API. Petru Macovei a declarat că ziarele monitorizate au ignorat aproape în întregime educaţia electorală a alegătorilor şi principiul prezentării echilibrate a subiectelor conflictuale, iar peste jumătate din materialele electorale au fost părtinitoare.

Cea mai gravă situaţie a fost, ca şi în rapoartele precedente, la Nezavisemaia Moldova, care a favorizat masiv PCRM şi a defavorizat PLDM, PDM, PL şi, mai puţin, PSRM şi PPP. Ziarul Naţional a defavorizat clar PPP şi a susţinut PLDM. Panorama a favorizat, în premieră, Partidul „Patria – Vozrojdenie”, şi a dezavantajat PDM. Moldova Suverană a favorizat clar PLDM şi a defavorizat la PPP şi PSRM. Timpul a favorizat PL şi a prezentat în context negativ PCRM, PSRM şi PPP. Jurnal de Chişinău nu a favorizat pe nimeni, însă a defavorizat PSRM şi PPP. Komsomolskaia Pravda v Moldove a prezentat toţi concurenţii în context neutru, iar Vesti Gagauzii aproape nu s-a referit deloc la concurenţii electorali.

La capitolul televiziuni, cvartetul Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3 au continuat să favorizeze masiv PDM, prezentând, totodată, în lumină negativă PPP şi PSRM. Accent TV şi Jurnal TV au defavorizat masiv PDM, iar TV7 şi N4 au favorizat PLDM. La Moldova 1 s-a putut observa o uşoară favorizare a PDM şi PLDM şi defavorizare a PPP. Pro TV s-a evidenţiat prin prezentarea echilibrată a campaniei.

Nadine Gogu, directoarea CJI, a menţionat că şi portalurile online au continuat să reflecte dezechilibrat campania. Deschide.md a favorizat uşor PL, moldova.org a favorizat uşor PLR şi PDM, noi.md a favorizat PCRM şi a defavorizat întrucâtva PPP şi PSRM, jurnal.md a favorizat PLR şi şi candidatul independent Oleg Cernei, dezavantajând masiv PDM şi, mai puţin, PPP, PLDM, PCRM. Newsmaker.md a favorizat frecvent PPP, omg.md a favorizat tot PPP, defavorizând PDM, PLDM şi, mai rar, PCRM, iar politik.md a favorizat PPP, PSRM şi PPRM.

Posturile de radio au reflectat diferit campania electorală. Dacă Radio Moldova şi Vocea Basarabiei au avut ştiri electorale, publicitate electorală, sporturi educative şi dezbateri, Radio Noroc şi Radio Plai s-au limitat la spoturi de educaţie şi publicitate electorală. Unicul post la care a putut fi observată o favorizare a unui concurent electoral a fost Vocea Basarabiei, care a avantajat PLDM. Radio Moldova şi Russkoie Radio nu au susţinut pe nimeni, iar Radio Plai şi Radio Noroc nu au avut suficiente materiale electorale pentru a le fi evaluat comportamentul.

Autorii raportului de monitorizare s-au arătat dezamăgiţi de prestaţia instituţiilor mass-media, dar şi de lipsa de sancţiuni mai dure din partea Consiliului Coordonator al Audiovizualului pentru mass-media care admit încălcări precum cele identificate în raport. Printre carenţele identificate se numără şi eschivarea parţială a unor instituţii de la obligaţiunile stabilite prin lege: astfel, chiar dacă legea obligă radiodifuzorii cu acoperire naţională să organizeze dezbateri electorale, unii, precum Prime TV, au făcut acest lucru doar în prima parte a campaniei şi nu au organizat nicio dezbatere în ultima săptămână înainte de alegeri. O soluţie sugerată de autori este interzicerea difuzării publicităţii electorale plătite de către radiodifuzorii care nu organizează dezbateri electorale.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de Fondul Naţional pentru Democraţie (NED) al SUA, Ambasada SUA în Republica Moldova şi de Fundaţia Est-Europeană din fondurile alocate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA).

IPN

Raport 6 monitorizare mass-media in alegeri 23-30 noiembrie 2014_Concluzii generale

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Adevarul.md | Comunistul Voronin, despre participarea lui Codreanu în alegeri: Dacă românii nu au reuşit să ocupe Moldova ca Antonescu, încearcă prin candidaţi de la Bucureşti
Liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, îndeamnă alegătorii să nu participe în turul II al alegerilor anticipate din Chişinău, pentru că cetăţenii „nu au de câştigat nimic”.…
23 Mai 2018
Deschide.md | Iulian Chifu : Surprize sociologice la Chișinău. Femeile și victimizarea l-au dus pe Năstase în turul 2
Alegerile locale anticipate la nivelul orașului Chișinău au predat lecții fără precedent atotcunoscătorilor dar și ucenicilor vrăjitori care vehiculează și planifică fără a ține cont…
23 Mai 2018
В свет вышел 20-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Выборы мэра с сюрпризом Прошедшие 20 мая выборы удивили рекордно низкой явкой и попаданием «в молоко» всех прогнозов по результатам. Как…
23 Mai 2018
Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке Бельц
Сегодня группа будет исполнять свои мотивы в парке до 10 вечера. Фото: Сергей Пузик Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке БельцГруппа «Тамала»…
22 Mai 2018
Cine l-a propus pe Valeriu Meșca la șefia Apă-Canal Chișinău
Valeriu Meșca a ajuns astăzi director la întreprinderea municipală „Apă-Canal Chișinău”(ACC) după ce astăzi, 22 mai, în ședința Adunării Generale a acționarilor întreprinderii, a fost…
Răspuns la demersul jurnaliștilor: CEC susține că nu a privilegiat nicio instituție media
Redacțiile care au vrut să prezinte mai rapid rezultatele votului din 20 mai trebuiau să inspecteze codul paginii Comisiei Electorale Centrale (CEC).
22 Mai 2018
50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концерт
Фото: Сергей Пузик 50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концертВ северной столице проходят торжества по случаю храмового праздника Бельц. В первой половине дня…
22 Mai 2018
FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate
La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe …
22 Mai 2018
PAS a depus o sesizare privind anularea alegerilor din Jora de Mijloc
Partidul Solidaritate și Adevăr (PAS) condus de Maia Sandu a depus astăzi, 22 mai, la Judecătoria Orhei, o contestație de anulare a alegerilor din comuna…
Cum explică CEC faptul că Publika TV a prezentat rezultatele alegerilor înainte de publicarea oficială a acestora
În seara zilei de 20 mai, după închiderea secțiilor de votare, postul privat Publika TV a prezentat în regim real primele rezultate ale alegerilor locale…
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work