en
Versiunea veche a site-ului
consiliul de presa

API este semnatară a Codului Deontologic al jurnalistului din R. Moldova.

API este membru al Asociației Mondiale a Ziarelor și a Producătorilor de Știri

(World Association of Newspapers and News Publishers - WAN/IFRA)

Ştiri API
Mass-media a picat examenul la maturitatea profesională și informarea obiectivă a cetățenilor
Nadine Gogu și Petru Macovei au prezentat raportul final de monitorizare a mass-media în campania electorală
Foto: API

Asociația Presei Independente (API) şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) au prezentat raportul final de monitorizare în cadrul mesei rotunde „Mass-media în alegerile prezidentiale 2016: infomare şi manipulare”, organizată de Consiliul de Presă. Experții implicați în monitorizare au prezentat concluziile generale pentru întreaga perioadă de monitorizare: 15 septembrie 2016 – 13 noiembrie 2016.

Unele posturi de televiziune cu acoperire naţională nu au desfăşurat dezbateri cu participarea candidaţilor în orele de maximă audienţă seara, privând astfel cetăţenii de dreptul de a se informa pentru a face o alegere conştientă. ”În perioada campaniei, în total la cele la cele 12 posturi TV monitorizate, cel mai des a fost favorizat Marian Lupu, în mod special prin știrile despre activitatea Guvernului, care, prin transfer de imagine l-au favorizat indirect pe acest candidat. Igor Dodon, la fel a fost mai mult favorizat, iar Maia Sandu defavorizată. Posturile Prime, Canal2, Canal3, Publika TV, NTV Moldova, Accent TV și Jurnal TV au făcut partizanat deschis, favorizând sau defavorizând anumiți candidați și nu au respectat prevederile de reflectare a campaniei electorale prevăzute în Regulamentul aprobat de CEC. TV7, Moldova1, Pro TV, Realitatea TV au reflectat campania electorală relativ echilibrat”, a precizat Nadine Gogu, directoarea executivă a CJI. Mai multe detalii despre modul în care posturile TV au reflectat campania electorală vedeți aici.

Portalurile online au publicat frecvent ştiri documentate dintr-o singură sursă, iar de cele mai multe ori, acuzaţiile nu au fost echilibrate prin oferirea dreptului la replică celor vizaţi. În total pe cele 12 portaluri monitorizate, candidatul Igor Dodon a apărut mai des în context defavorizant, iar Maia Sandu a fost mai des prezentată în context pozitiv. Portalurile Agora.md, Newsmaker.md, Realitatea.md au reflectat campania echilibrat şi fără preferinţe editoriale evidente, într-o măsură mai mică acelaşi lucru se poate spune despre Unimedia.info şi Deschide.md. Portalurile Today.md şi Moldova24.info au avut o politică editorială orientată spre discreditarea oponenţilor actualei guvernări, inclusiv prin transmiterea unor informaţii distorsionate şi chiar false. Jurnal.md, Ziarulnational.md, Sputnik.md au favorizat şi/sau defavorizat clar anumiţi concurenţi electorali, Noi.md şi Gagauzinfo.md au avut un comportament editorial mai echilibrat în primul tur al scrutinului, însă în turul doi l-au favorizat clar pe Igor Dodon.

”Am remarcat că în foarte multe materiale jurnalistice faptele au fost înlocuite prin opinii, comentarii subiective. Au fost și instituţii media care au informat obiectiv și echilibrat despre această campanie electorală, însă per ansamblu situația este foarte tristă”, a spus Petru Macovei, directorul executiv al API. Mai multe detalii despre modul în care portalurile și ziarele au reflectat campania electorală vedeți aici.

”Am avut de toate în această campanie și îmi permit să afirm că a fost cea mai murdară și iresponsabilă campanie, mai ales la televiziunile care au patroni politicieni. De exemplu, sondajele de opinie au fost utilizate ca instrumente de manipulare. La televiziunile partizane, emisiunile informative s-au transformat în emisiuni de opinie. Știrile au abundat în titluri manipulatoare și denigratoare, textele au fost pline de adjective, etichete și calificative. Războiul mediatic nu a ajutat nimănui. Instituțiile media nu au informat votanții despre programele candidaților. Un know-how în această campanie a fost pe segmentul online. Înainte de alegeri au apărut o sumedenie de portaluri care au distribuit știri false, denigratoare. Și pentru că autoritatea naţională de reglementare Consiliul Coordonator al Audiovizualului a început foarte târziu monitorizarea și a trecut cu vederea abateri grave, se creează impresia că așa s-a dorit. Cu certitudine, mass-media au picat examenul la maturitatea profesională și informarea obiectivă a cetățenilor”, consideră Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociației Presei Electronice.

”Regretăm că textele jurnalistice au ajuns să conțină etichete și limbaj licențios. Am observat în această campanie mai multe instrumente de manipulare prin titluri care nu au legătură cu textul știrii, prin imagini și falsuri. Nu am avut o campanie civilizată, nici ca limbaj și atitudine față de candidați, și nici ca efort de informare a cititorilor. Pentru denigrarea concurenților electorali au fost folosite majoritatea tehnicilor de manipulare și au fost încălcate majoritatea normelor Codului Deontologic și standardele jurnalistice general acceptate. Presa, în special, presa online a devenit platformă de lansare a falsurilor - de aici ele au fost preluate și tirajate”, a subliniat Viorica Zaharia, expertă media, președintă a Consiliului de Presă.

Raport final de monitorizare a mass-media

Instituţiile mass-media monitorizate:

Audiovizual: Moldova 1, Prime TV, Canal 2, Canal 3, Publika TV, Jurnal TV, Realitatea TV, NTV Moldova, ProTV Chişinău, TV7, Accent TV, N4 TV

Portaluri online: Agora.md, Deschide.md, Gagauzinfo.md, Jurnal.md, Moldova24.info, Newsmaker.md, Noi.md, Realitatea.md, Sputnik.md, Today.md, Unimedia.info, Ziarulnational.md

Presa scrisă: Komsomolskaia pravda v Moldove, Panorama, Săptămîna, Timpul.

Monitorizarea a avut loc în cadrul unui proiect finanţat de National Endowment for Democracy (SUA) şi Consiliul Europei, obiectivul proiectului fiind monitorizarea și informarea opiniei publice privind comportamentul editorial al instituțiilor mass-media în perioada electorală și în campania electorală pentru alegerile prezidențiale din Republica Moldova.

Pentru detalii - Diana Lungu, coordonatoare comunicare API: 0 22 210609 sau diana.lungu@api.md

comments powered by Disqus
centrul de consultanţă şi asistenţă Baza de date API
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
Propaganda este nociva
REDACȚIILE API LA MINUT
Un articol de Laurențiu Pleșca în Gazeta de Chișinău, 1 Iulie 2022 la toate chioșcurile și oficiile poștale din Moldova
Gazeta de Chișinău, 1 Iulie 2022 la toate chioșcurile și oficiile poștale din Moldova Republica Moldova obține statutul de țară candidată UE, dar cu ce…
2 Iulie 2022
Norvegia anunță o donație de aproape un miliard de euro pentru Ucraina
Norvegia a anunțat vineri o donație de aproape un miliard de euro pentru Ucraina pe o perioadă de doi ani, în timpul unei vizite în…
2 Iulie 2022
Borșul ucrainean, înscris pe lista UNESCO a patrimoniului în pericol de dispariție. Reacția Moscovei: „Este xenofobie”
Agenția culturală a ONU (UNESCO) a înscris vineri tradiția borșului ucrainean pe lista patrimoniului cultural pe cale de dispariție, într-un demers solicitat de Kiev, dar…
1 Iulie 2022
Pentru IMM – Victoriabank te ajută să_ți construiești o afacere modernă cu Eu4Business EBRD Credit
Pentru IMM Victoriabank te ajută să-ți construiești o afacere modernă, durabilă și profitabilă cu Eu4Business EBRD Credit Line Pentru IMM
1 Iulie 2022
За полгода в Молдове завели 22 дела о сексуальном насилии над детьми
С января по июнь 2022 года правоохранительные органы Молдовы завели 22 уголовных дела о сексуальном насилии и эксплуатации детей. Из них 17 — по факту…
LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 128. Prim-ministrul Norvegiei, la Kiev: „Vom aloca un miliard de euro pentru Ucraina”
Ziua de 1 iulie a început cu noi atacuri rusești asupra regiunilor Odesa și Nikolaev. În regiunea Odesa, rachetele rușilor au lovit un bloc de…
1 Iulie 2022
Киев требует от Турции арестовать судно с украинским зерном под российским флагом
Украина потребовала от Турции арестовать грузовой корабль «Жибек Жолы» («Шелковый Путь»). Оно везёт украинское зерно, вывезенное из захваченного РФ порта Бердянск, и ходит под российским…
ЕС предложил выделить миллиард евро экономической помощь Украине
Глава Еврокомиссии Урсула фон дер Ляйен сообщила об инициативе выделить 1 миллиард евро срочной экономической помощи Украине. «Сегодня мы предлагаем 1 миллиард евро для Украины.…
România oferă ajutor R. Moldova după atacul cu rachete din Odesa. Bogan Aurescu: „În măsura în care putem să ajutăm, o vom face”
Ministrul român de Externe, Bogdan Aurescu, a declarat că România este dispusă să ajute victimele atacului cu rachetă de vineri dimineață, 1 iulie, din regiunea…
1 Iulie 2022
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată
Civic



The english version of site is out of work