en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Majoritatea mass-media nu au trecut examenul campaniei electorale
Foto: API

O bună parte din presa din Republica Moldova a admis derapaje în timpul reflectării campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie. Unele surse mass-media au recurs chiar la manipulare, favorizând vădit anumiţi concurenţi electorali. La aceste concluzii au ajuns organizaţiile neguvernamentale de media în urma unei monitorizări care a vizat 35 de instituţii de presă, transmite IPN.

Petru Macovei, director executiv al Asociaţiei Presei Independente, a remarcat că cele opt ziare monitorizate au avut o prestaţie bună în ceea ce priveşte numărul de materiale publicate. Pe de altă parte, ziarele au eşuat la capitolul „educaţie electorală”, publicând pe parcursul întregii campanii 28 de materiale în acest sens, ceea ce arată că presa scrisă nu s-a preocupat de educaţia electorală a cititorilor, a remarcat directorul executiv al API.

În cazul presei online, situaţia este mai proastă. La cele 10 portaluri monitorizate, majoritatea ştirilor conflictuale au fost în mare parte dezechilibrate. Fiecare al 4-lea material a fost părtinitor. Politicienii au dominat ca surse de informaţii, iar opinia cetăţenilor a apărut foarte rar în presa online, a constatat Petru Macovei.

Directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a comunicat că au fost monitorizate cinci posturi de radio. Cele mai multe materiale au fost făcute de către Radio Moldova, majoritatea fiind controversate, dar în acelaşi timp echilibrate.

Directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice, Ion Bunduchi, a comunicat că cele 12 televiziuni monitorizate au difuzat 34% de ştiri conflictuale cu o singură sursă, iar în 15% din ştiri a apărut poziţia jurnalistului. Ion Bunduchi a apreciat că în aceste cazuri consumatorii au primit un material „alterat”. În ştirile difuzate de televiziuni 40% din surse au fost politicieni, 25% – funcţionari de stat, 27% – cetăţeni, iar 8% – experţi. Postul de televiziune Partidul Democrat este lider la capitolul apariţii în presă, 4 televiziuni prezentând formaţiunea foarte des.

Preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Dinu Ciocan, prezent la masa rotundă, a comunicat că CCA a aplicat 27 de sancţiuni în perioada campaniei electorale, ceea ce demonstrează că opt posturi de televiziune nu au trecut examenul reflectării campaniei. Dinu Ciocan a adăugat că pe ultima sută de metri s-a constat că în domeniul audiovizualului este dezastru deoarece au fost promovaţi vădit concurenţii electorali.

IPN

Raport final de monitorizare mass-media in alegeri_1 octombrie -30 noiembrie 2014

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work