en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Jurnalistul trebuie să aibă doi prieteni: Codul deontologic și dicționarul
Reprezentanții start-upurilor media online regionale exersează scrierea știrilor
Foto: API

În perioada 19-20 ianuarie, tinerii jurnaliști și jurnaliste din cadrul start-up-urilor regionale au participat la un training dedicat bazelor jurnalismului și a specificului jurnalismului online.

Timp de două zile, reprezentanții start-up-urilor din media online regională au învățat secretele genurilor jurnalistice informative și analitice, au aflat principiile de bază ale eticii și deontologiei jurnalistice, care este specificul limbajului de gen și modalitățile asigurării echilibrului de gen în produsele jurnalistice.

Diana Răileanu, reporteră Radio Europa Liberă le-a povestit participanților despre rețeta unei știri și a unui interviu de calitate. Jurnalista a subliniat importanța unei documentări minuțioase: ”Jurnalistul trebuie să aibă trei calități: să fie curios, documentat și insistent. Atunci când intervievați, întrebările de precizare sunt colacul vostru de salvare. Nu lăsați invitatul să domine interviul sau să aibă impresia că vă poate conduce - fiți calm și rece în orice situație. Nu vă fie lene să vă informați despre subiect, citați sondaje, citați monitorizări.” Experta a atras atenția participanților la comportamentul lor în mediul online. Tinerii jurnaliști și jurnaliste au fost îndemnați să fie atenți la declarațiile pe care le fac online, pentru că acestea pot fi interpretate ca poziția instituției pe care o reprezintă și pot fi folosite împotriva jurnalistului.

Directoarea ”Ziarul de Gardă”, Alina Radu, le-a explicat participanților la training care sunt particularitățile reportajului și ale genurilor jurnalistice analitice.

”Pentru online sunt foarte multe posibilități de a face reportaje captivante, interesante: infografice, video, citate, imagini etc . Reportajul trebuie să fie de interes public, fezabil și de actualitate. Spre deosebire de știre, reportajul și feature (istorii umane) folosește un limbaj mai plastic, pot fi folosite metafore, proverbe. În editorial sau comentariu jurnalistul își expune opinia. Nu este ușor să scrii un editorial, este nevoie de dexteritate, trebuie de urmărit reacția publicului. O regulă pe care trebuie să o respectați cu strictețe: nu scrieți despre lucruri pe care nu le cunoașteți. Fiți atenți să nu copiați. În era internetului e foarte ușor să depistezi plagierea.”

Petru Macovei, secretarul Consiliului de Presă, a relatat tinerilor jurnaliști despre principiile de bază ale eticii și specificul mediului online.Jurnaliștii au multe drepturi dar au și multe obligații. Aceasta este pentru ca să-și facă datoria corect față de consumatori. În opinia mea, jurnalistul trebuie să aibă doi prieteni: Codul deontologic si dicționarul. Respectarea eticii asigură încrederea publicului și este egală cu reputația. Totodată, jurnaliștii de bună credință trebuie să prezinte opiniile tuturor părților relevante. Verificați informația și asta vă va da un plus de credibilitate.”

La rândul său, expertul de gen, Ion Bunduchi a subliniat faptul că societatea este alcătuită în egală proporție atât din femei, cât și din bărbați, iar atunci când produce un material, jurnalistul scrie pentru toți. Atunci când planificăm un subiect, ne gândim și la persoanele pe care le vom cita. Realizăm că jurnaliștii sunt tot oameni și pot cădea în capcana stereotipurilor. În același timp, jurnaliștii trebuie să promoveze valori, iar egalitatea de gen reprezintă o valoare. Astfel, arătăm lucrurile așa cum sunt, fără a cădea în extreme, oferim o voce atât bărbaților, cât și femeilor. Asta, însă, nu înseamnă că ridicăm în slăvi un gen în favoarea altuia.”

Timp de un an, cele 5 start-up-uri din media online regională vor participa la instruiri și workshopuri cu profesioniști din domeniu, vor avea parte de asistență tehnică la crearea și administrarea portalurilor și vor beneficia de șase luni de mentorat.

Proiectul "Start-up-uri în media online în regiunile Moldovei și suport pentru profesionalizarea presei regionale în scopul informării obiective și responsabilizării aleșilor locali" este implementat de către Asociaţia Presei Independente şi este finanțat de UK aid cu suportul Guvernului Marii Britanii.

 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
JURNAL DE CHIȘINĂU
director fondator - Val Butnaru
http://www.jc.md/
GAZETA SATELOR
director - Constantin Rotaru
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work