en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
În online, publisherii pierd controlul distribuirii informației

Apariția rețelelor sociale a schimbat radical modul în care oamenii consumă informațiile și, deci, și modul în care funcționează mass media. Social media au devenit o sursă principală din care oamenii își iau știrile.

Raportul Reuters Institute privind știrile digitale (The Reuters Institute’s Digital News Report 2016), lansat în iunie 2016, este cel mai mare raport internațional comparativ privind obiceiurile de consum de știri. El arată că peste 51% dintre repondeți consideră că social media este o sursă de știri la care apelează cel puțin o dată de săptămână. Și că în tări precum Grecia sau Turcia, unde încrederea în media tradiționale este mai mică, crește gradul de încredere în informațiile distribuite prin social media. 12% dintre repondeții din cele 26 de țările prinse în raport consideră că principala lor sursă de știri este social media, în detrimentul televiziunilor, al radiolui sau al site-urilor online. Procentul ajunge la 25% în cazul tinerilor cu vârsta între 18 și 24 de ani. 

Social media nu sunt doar un loc în care aceștia găsesc știrile, sunt locul în care aceștia și consumă informația. “Subiectele care ajung la mine sunt, în general, subiectele de breaking news, pentru care ar fi trebuit să mă duc pe New York Times.com. Acum nu mai fac asta” (repondent cu vârsta de 35-40 de ani din SUA).

O cercetarea realizată în SUA de către Digital Content Next, o asociație a publisherilor premium (AP, Bloomberg, Financial Times, Washington Post etc) a descoperit că modul în care oamenii ajung online la informație se împarte aproape egal între site-urile sau aplicațiile publisherilor (35%), motoare de căutare (31%) și social media (34%), dar că social media potențează descoperirea informațiilor. 69% dintre utilizatori au declarat că după ce au citit o știre în social media sunt mai dispuși să viziteze site-ul publisherului respectiv.

În materie de rețele sociale, Facebook domină piața. O medie de 44% declară că folosesc Facebook pentru găsirea, distribuirea, consumarea știrilor.  Urmează apoi YouTube (19%), în timp ce Twitter rămâne o sursă importantă de știri pentru știri (10%), fiind preferată în special de jurnaliști, politicieni și consumatorii înrăiți de știri. Și Instagram și WhatsApp continuă să crească în anumite țări.  

Social media facilitează dezbaterile pe baza știrilor

Rețelele sociale nu sunt importante doar pentru descoperirea știrilor, acestea sunt locul în care utilizatorii le distribuie și discută pe baza lor.  Peste 24% dintre utilizatorii de internet distribuie știri prin rețelele sociale în mod obișnuit. Aceștia sunt cei care sunt pastionați de subiecte politice, de afaceri, tehnologie sau mediu.

Cele trei motive principale pentru care oamenii folosesc social media pentru știri sunt, conform raportului, următoarele:

  1. Alertarea, descoeprirea informațiilor despre care înainte nu știai nimic într-un mod ușor și accesibil este motivul privipal citat de 60% dintre utilizatori.
  2. Oferirea de surse multiple în același loc este un motiv important pentru 50% dintre utilizatori. Aceștia spun că în acest fel economisesc timp pentru că nu mai este nevoie să caute ei singuri pe diferite website-uri.  
  3. Al treilea motiv este aspectul social. Utilizatorii spun că preferă să poată distribui, să comenteze subiectele împreună cu prietenii și, de asemenea, să vadă ce alte materiale citesc aceștia.

Social media scade gradul în care sunt recunoscute bradurile media pe internet

Distribuirea conținutului produs de jurnaliști pe rețelele sociale are efecte însă și asupra brandului instituțiilor media deoarece acestea pierd controlul asupra distribuției, selecția vizualizării articolelor fiind făcută de algoritme decise de companiile de tehnologie. Un motiv de îngrijorare îl constituie recunoașterea scăzută a brandului publicațiilor de către utilizatori. O parte dintre aceștia nu sunt atenți la sursa informațiilor, ei consumând informația care le este distribuită prin rețelele sociale. Cercetarea Digital Content Next a arătat că 43% din cei care consumă știri pe rețelele sociale nu știu cine este publisher-ul din spatele materialului pe care îl citesc. Însă brandurile mari, cunoscute deja, în care publicul are încredere, sunt recunoscute și valorizate într-o măsură mai mare. Editorii trebuie să identifice metode prin care să capitalizeze audiența și expunerea oferită de platforme fără a dilua complet brandul instituției.

Un alt motiv de îngrijorare îl reprezintă faptul că pe măsură ce oamenii petrec din ce în ce mai mult timp în social media, au o dorință mai mică de a căuta informația direct pe site-urile publicațiilor, unde editorii pot controla experiența utilizatorilor, aduna informații despre aceștia și monetiza pe deplin.

Soluții individuale, nu de industrie

În acest moment, industria nu a reușit să identifice soluții general valabile. Rețetele de succes sunt parțiale și sunt cazuri individuale.

Instant articles

Instant articles, produsul oferit de Facebook publisher-ilor, oferă posibilitatea ca publicul să citească materialele direct în rețeaua socială. Acestea au crescut foarte mult viralizarea materialelor, permit existența reclamelor și nu sunt afectate de Adblock, dar nu direcționează traficul către website-uri.

Aplicațiile, o posibilă soluție pentru utilizatorii loiali

O soluție pentru categoria de public care este consumatoare intensivă de știri o poate reprezenta dezvoltarea de aplicații proprii prin care publicul să consume informațiile direct de la sursă, fără intermediari de tipul agregatorilor și rețelelor sociale. Aplicațiile au avantajul de a vă fideliza publicul care consumă în principal informații în format digital, și pot răspunde cel puțin dorinței de a afla instant când se întâmplă un eveniment prin opțiunea de alertare și push-up a informațiilor. Utilizatorii de aplicații sunt mult mai interesați de știri decât utilizatorul obișuit de internet.

Un alt motiv cheie pentru a investi în aplicații este nevoia de a trimite conținutul direct către utilizatorii de telefon mobil sau tabletă, prin obțiunea de a trimite alerte și notificări. Acestea devin o armă cheie pentru editori în lupta pentru atragerea atenției și a convinge publicul să se întoarcă în mod regulat la un anumit brand media. Dezavantajul acestora este că nu au rezultate pozitive în toate cazurile, sunt consumatoare de resurse (financiare și umane) și că rezultatele se pot vedea in timp

Publisherii tradiționali nu mai pot exista fără o prezență în social media. Trebuie să investească îm promovarea produselor prin acest canal de comunicare și să stăpânească regulile jocului. Social media nu este un monolog. În afară de viteza cu care ajunge informația la ei, cititorii caută interacțiune, conversații cu autorii sau publicația. Editorii pot crea, și prin rețelele sociale, o comunitate în jurul publicației. Astfel se vor asigura că brandul lor este recunoscut și în lumea digitală.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Ion Tudose – poetul timpurilor noastre
Versul său e, bine gândit, de tip clasic, ușor de a-l memora,  pentru că poetul, având o experiență bogată de viață, are ce spune lumii.…
23 Octombrie 2017
Convorbirile gratuite pe rețelele de socializare fac moldovenii mai vorbăreți. Cine are de suferit?
Odată cu dezvoltarea tehnologiilor și apariția posibilității convorbirilor gratuite pe rețelele de socializare, veniturile operatorilor de telefonie sunt în descreștere. Într-o analiză publicată pe blogul…
23 Octombrie 2017
12 decembrie 2017. Zi decisivă pentru Vladimir Filat
Curtea Supremă de Justiție anunță că va decide în privința admisibilității recursului în anulare în dosarul lui Vladimir Filat la data de 12 decembrie 2017.…
23 Octombrie 2017
Trollii moldoveni în slujba propagandei ruseşti la Bucureşti
Sputnik este preluată tot mai des pe site-urile din România
23 Octombrie 2017
Top 10 persoane cu funcții de demnitate publică şi cu datorii de peste 1 mil. de lei
Asociația "Adept" a dat publicității top 10 persoane cu funcții de demnitate publică în Republica Moldova care au declarat în 2016 datorii de peste 1…
23 Octombrie 2017
Guvernul României și al Republicii Moldova vor avea o ședință comună la Chișinău
România este astăzi principalul partener comercial al Republicii Moldova
23 Octombrie 2017
„Prinţul” din puşcărie
Rusalina continua să fie cu gândul
23 Octombrie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work