en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Finanțarea drumurilor locale: anul 2017 este o lecție pentru autoritățile publice centrale și locale
Autorități publice locale și centrale discută cu jurnaliști și experți utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră
Foto: API

În 2017, autoritățile publice locale nu au fost pregătite nici moral, nici metodologic pentru a asimila fondurile alocate pentru drumurile locale, aceasta a fost una din concluziile mesei rotunde „Transparența procesului bugetar și a utilizării mijloacelor publice destinate infrastructurii rutiere”, organizată de API cu suportul Ambasadei Finlandei la București.

Pe parcursul ultimului an, API, în parteneriat cu cinci redacții din diferite regiuni ale Republicii Moldova (Chișinău, Soroca, Rezina, Ungheni, Cimișlia), a desfăşurat un șir de activități de informare publică la tema planificării și a utilizării banilor publici destinați infrastructurii rutiere, inclusiv monitorizarea prin intermediul investigațiilor jurnalistice a utilizării mijloacelor publice destinate finanțării drumurilor publice locale, străzilor și a drumurilor comunale.

Petru Macovei, directorul executiv al API, a menționat că acest proiect și-a propus monitorizarea felului în care modificările în legislație au schimbat modul și mecanismele de finanțare a drumurilor publice. ”Din 2016, au fost operate modificări în legislație, atât în Legea fondului rutier, cât și în Legea privind finanțele publice locale, modificări care, în egală măsură, oferă oportunități autorităților în gestionarea banilor pentru drumuri, dar în același timp servesc și ca o provocare pentru aceste autorități. Noi ne-am propus să vedem cum are loc acest proces de trecere de la o formă de distribuire a banilor pentru drumuri la alta”.

Coordonatorii locali, reprezentanți ai celor cinci redacții din cadrul proiectului au făcut unele constatări la final de proiect:

Tudor Iașcenco, redactor-șef al ziarului ”Cuvântul” (Rezina): ”Din cauza lipsei de transparență și a nedorinţei de comunicare din partea autorităților, am fost nevoiți să publicăm multe materiale de problemă. Situația în regiunea noastră este de așa natură încât am fost impuși să abordăm tema altfel decât ar fi vrut autoritățile”. Cu aceeași problemă s-a confruntat și Victoria Popa, reporteră la ziarul ”Jurnal de Chișinău” (Chișinău): ”La nivel de municipiu, a fost foarte complicat de obținut răspunsuri. Informațiile publicate în ”Jurnal de Chișinău” și pe site au fost dobândite doar din surse demne de încredere. Situația cu care m-am confruntat în timpul campaniei de informare denotă lipsa totală a transparenței, refuzarea prezentării informației sau prezentarea parțială”.

Tatiana Mitrofan, redactoră-coordonatoare la ziarul ”Observatorul de Nord” (Soroca): ”Am avut deschiderea autorităţilor locale de la noi, atât în ceea ce priveşte participarea la acţiunile noastre, cât şi în ceea ce ţine de informare şi transparenţă. Cât priveşte bugetarea banilor pentru drumuri, autorităţile de nivelul I şi II continuă practica de selectare a drumurilor la dorinţa administraţiei, fie după recomandările de la poliţia rutieră sau din dorinţa consilierilor, iar comunitatea este implicată foarte rar sau chiar deloc”.

La rândul lor, reprezentanții APL au povestit despre experiența primului an de aplicare a noii modalități de folosire a banilor publici alocați infrastructurii drumurilor:

Vladimir Medoni, primarul comunei Hârtop, raionul Cimișlia: ”Anul acesta am avut un șir de probleme: în țară sunt 898 de primării, iar companii de construcție sunt foarte puține, dotate cu echipamentul necesar – și mai puține. Pentru a implementa fiecare proiect trebuie să trecem printr-o procedură de achiziții care durează o lună de zile. Deseori este nevoie de repetat această procedură din lipsa numărului necesar de dosare depuse. Din experiența personală pot să spun că banii alocați au fost utilizați într-o proporție foarte mică, iar economiile nu se transferă pentru anul viitor. Cu toate acestea, cred că noua modalitate de distribuire a banilor pentru infrastructura rutieră este un pas corect. Sper că pe viitor aceste sume vor fi programate la începutul anului, nu cum a fost în 2017, iar noi vom fi mai energici și vom avea posibilitatea să utilizăm banii pentru drumurile locale conform deciziilor și conform cerințelor localnicilor”.

De aceeași părere este şi Angela Zaporojan, primară de Colonița. Ea a confirmat că o problemă în organizarea licitațiilor o constituie numărul mic de participanți și de lipsa unor agenți economici dotați cu echipamentul și personalul necesar.

În cadrul evenimentului au fost prezentate rezultatele monitorizării eforturilor autorităților publice locale privind informarea despre procesul bugetar la nivel local în contextul planificării și valorificării resurselor pentru drumurile locale, precum și în implementarea procedurilor participative de selectare a drumurilor locale pentru reabilitare/construcţie, utilizarea banilor publici în aceste scopuri. Experţii API au elaborat recomandări pentru planificarea mai eficientă a utilizării mijloacelor financiare publice destinate infrastructurii rutiere, fiind identificate şi practici pozitive în acest domeniu, care pot fi replicate în alte localități.

Veaceslav Negruța, expert în finanțe publice: ”Anul 2017 este o lecție și pentru autoritățile locale, dar și pentru cele centrale. Prima recomandare pentru APC este că trebuie să fie organizate traininguri, instruiri pentru autoritățile locale, să fie întărit gradul și capacitatea de absorbție a fondurilor alocate din Fondul rutier, pentru că sunt multe nuanțe care pot fi interpretate diferit de către autoritățile de control, în funcţie de situație”. Expertul a mai recomandat stabilirea unui secretariat permanent al Consiliului Fondului Rutier, în afara ministerului de ramură sau a întreprinderii care are rolul de beneficiar și administrator al drumurilor publice naționale; completarea articolului 11 al Legii finanțelor publice locale nr 397 – XV din 16.10.2003 prin extinderea ariei cheltuielilor eligibile pentru a fi finanțate din contul transferurilor cu destinație specială alocate către APL I; planificarea multianuală a întreținerii drumurilor publice naționale și aprobarea unui model de raportare anuală a executării fondului rutier etc.

Vitalie Rapcea, expert economic, a menționat că implicarea cetățenilor în procesul decizional este direct proporțională cu efortul APL de transparentizare a acestui proces. Expertul a venit cu o soluție pentru autoritățile publice locale care se confruntă cu un număr mic de ofertanți la licitațiile publice: ”O metodă de accelerare a achizițiilor publice de servicii de întreținere a drumurilor este asocierea mai multor primării din raion în vederea sincronizării licitațiilor de servicii similare. Asta va crește atractivitatea lucrării pentru potențialii ofertanți.”

Andrei Cuculescu, șeful Administraţiei de Stat a Drumurilor, a venit cu o soluție pentru reprezentanții autorităților publice locale care nu reușesc să asimileze toți banii alocați pentru infrastructura rutieră locală: ”Pentru că aceste fonduri nu se transferă pe anul următor, în cazul în care nu se reușește construcția unei porțiuni de drum, recomandăm de procurat materiale de construcție și de înaintat documente confirmative de utilizare a banilor la Ministerul Finanțelor”.

Viorel Furdui, directorul executiv al Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), s-a referit la un alt aspect al distribuirii banilor: ”S-a făcut o mare greșeală atunci când s-a decis că acești bani vor avea caracter cu destinație specială, pentru că drumurile locale, conform tuturor normelor legale, sunt competența exclusivă a administrației publice locale și ar fi mai corect să fie transfer cu destinație generală. Riscul principal constă în faptul că aceste fonduri oricând pot fi reduse, iar autoritățile publice locale astfel ar fi lipsite de posibilitatea de a-și îndeplini propria competență”.

Viorel Para, șef al direcţiei finanţele economiei naţionale şi cheltuieli capitale din cadrul Ministerului Finanțelor: ”Sunt de acord că ar trebui de lărgit domeniul de aplicare a prevederilor Legii finanțelor publice referitor la domeniile de utilizare a Fondului rutier. Recomandările care au fost, inclusiv pentru autoritățile publice locale, vor ajuta să implementăm acele modificări necesare pentru o mai bună gestionare. Într-adevăr, anul curent, autoritățile publice locale nu au fost pregătite nici moral, nici metodologic pentru a asimila fondurile alocate pentru drumuri, dar cred că în anii următori va fi mult mai eficientă utilizarea mijloacelor locale”.

Recomandările pentru autoritățile publice centrale și cele locale le puteți vizualiza aici:

Recomandări pentru APC privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Recomandări pentru APL Chișinău privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Recomandări pentru APL Cimișlia privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Recomandări pentru APL Rezina privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Recomandări pentru APL Soroca privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Recomandări pentru APL Ungheni privind utilizarea banilor publici pentru infrastructura rutieră

Masa rotundă s-a desfășurat în cadrul proiectului”Evaluarea transparenței procesului bugetar și a utilizării mijloacelor publice destinate infrastructurii rutiere prin monitorizare și investigații jurnalistice”, implementat de API cu susținerea Ambasadei Finlandei la București.

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
„Societatea noastră nu oferă soluţii sau ajutor pentru cei care suferă de singurătate şi care încearcă să lupte cu ea”
Interviu cu Liliana Corobca, scriitoare, cercetătoare a cenzurii comuniste în România — Sunteţi o scriitoare foarte realistă, cu picioarele pe pământ, cum se spune. Vorbiţi…
25 Aprilie 2018
TVR Moldova | Opinie: Admiterea autovehiculelor din regiunea transnistreană în circulaţia internaţională este o cedare din partea Republicii Moldova
Reprezentanţii Chişinăului şi cei ai Tiraspolului au ajuns la un consens în privinţa admiterii autovehiculelor din regiunea transnistreană în circulaţia internaţională. Decizia este catalogată de…
25 Aprilie 2018
Timpul.md | Constantin Codreanu: Am intrat în luptă pentru a asigura o victorie a unioniștilor în fața socialiștilor
Constantin Codreanu, candidat la Primăria Municipiului Chișinău, a declarat că îl va învinge în turul doi socialistul înscris în cursa pentru fotoliul de primar. „Este…
25 Aprilie 2018
Deschide.md // Iulian Chifu // Bătălia pentru locul trei la Primăria Chișinău. Halal miză!
Mare zaiafet în campania electorală, care parcă nu-i. În afara unui document al candidatului PL-ului, Valeriu Munteanu, pentru blocarea înregistrării Silviei Radu, nimic nu se…
25 Aprilie 2018
В свет вышел 16-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Кто ремонтирует наши дороги? «СП» разбиралась, каким предприятиям в последнее время достаётся задача ремонтировать улицы в северной столице и что о…
25 Aprilie 2018
Opinie: înmatricularea maşinilor din regiunea transnistreană – „cedare nejustificată” care ar ascunde interese obscure
Mijloacele de transport din regiunea transnistreană vor avea plăcuţe auto neutre şi vor fi admise în traficul internaţional începând cu 1 septembrie 2018. Autorităţile de…
24 Aprilie 2018
Silvia Radu, admisă în cursa pentru șefia Chișinăului. Unul dintre viceprimari preia atribuțiile acesteia
Primara interimară a capitalei, Silvia Radu, a fost înregistrată marți, 24 aprilie, în calitate de concurent electoral în alegerile din 20 mai pentru funcția de…
24 Aprilie 2018
Путь мусора: что с ним происходит после сортировки?
В столице установлено более 1000 контейнеров для раздельного сбора мусора. Путь мусора: что с ним происходит после сортировки?Проблема сортировка отходов, показывают опросы, интересует многих, но…
24 Aprilie 2018
Фото дня: бельцкая примария снова посыпалась
Камни с крыши упали на тротуар. Фото: Сергей Пузик Фото дня: бельцкая примария снова посыпаласьНа этот раз камни с элементов фасада здания обвалились на тротуар…
24 Aprilie 2018
В 32-ю годовщину поминали 32 погибших бельчан-«чернобыльцев»
Во главе колонны — родственники погибших ликвидаторов. Фото: Сергей Пузик. Тридцать вторую годовщину аварии на Чернобыльской АЭС отметили в Бельцах, 24 апреля.  24.04.2018 - 18:07
24 Aprilie 2018
(doc) Campania electorală a candidatei lui Șor, finanțată din afaceri pe Aeroportul Internațional Chișinău
Fondatorii și administratorii unor localuri de pe Aeroportul Internațional Chișinău, Liubovi Bublii și Sergiu Pavlușcenco, sunt principalii sponsori ai partidului „Șor” în campania electorală pentru…
24 Aprilie 2018
Какие специалисты нужны бельцкой примарии?
Примарии требуются новые сотрудники. Фото из архива "СП" На официальном сайте примарии размещены новые объявления о вакансиях. 24.04.2018 - 17:18
24 Aprilie 2018
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work