en
Versiunea veche a site-ului
consiliul de presa

API este semnatară a Codului Deontologic al jurnalistului din R. Moldova.

API este membru al Asociației Mondiale a Ziarelor și a Producătorilor de Știri

(World Association of Newspapers and News Publishers - WAN/IFRA)

Ştiri API
Condiții noi la repartizarea banilor pentru drumuri
Veaceslav Negruța, expert în finanțe la Transparency International-Moldova
Foto: Arhiva personală

În acest an au fost aprobate câteva modificări legislative, fiind stabilite condiții mai transparente de alocare și gestionare a mijloacelor financiare destinate pentru drumuri. Astfel, consiliile raionale vor primi bani din Fondul rutier în funcție de suprafaţa (numărul de kilometri) de rețea de drum pe care o gestionează, iar primăriilor li se vor transfera bani pentru reparaţia și construcția drumurilor în funcție de numărul de locuitori din comunitate. Într-un interviu acordat Asociației Presei Independente (API), Veaceslav Negruța, expert în finanțe în cadrul organizației Transparency International-Moldova, explică cine va beneficia de aceste modificări.

- În ce constau modificările legislative şi care sunt condițiile noi de repartizare a banilor publici pentru drumuri?

- În luna martie curent, Parlamentului Republicii Moldova a adoptat o lege, prin care au fost modificate alte două legi: Legea fondului rutier și Legea privind finanțele publice locale. Amendamentele operate stabilesc alte principii de finanțare a drumurilor de importanță națională și locală. Astfel, a fost lărgită lista posibilităților de finanțare din Fondul rutier, prin introducerea sintagmei „întreținerii, reparației și reconstrucției drumurilor publice naționale și locale”. Conceptual, se schimbă formula de repartizare a mijloacelor acumulate în Fondul rutier, astfel că taxele pentru drumuri nu se mai duc în totalitate în Fondul rutier centralizat, ci sunt repartizate după formula: 50 la sută din taxele rutiere colectate de la posesorii de autovehicule vor merge în Fondul rutier pentru întreținerea și mentenanța drumurilor naționale, iar celelalte 50 la sută vor fi alocate către autoritățile publice locale (APL) de nivelul întâi, adică primăriilor satelor, comunelor și orașelor.

- În investigațiile jurnalistice au fost mediatizate cazuri când transferurile din Fondul rutier către APL depindeau de „culoarea politică” a primarului sau a președintelui de raion. Credeți că noile reglementări vor înlătura acești factori politici?

- Trebuie de menționat că anterior, banii din Fondul rutier nu erau destinați drumurilor locale. Prin aceste modificări la lege, anume prin anexele la Legea bugetului de stat pentru anul 2017 (anexa Nr. 5), fiecare cetățean poate vedea ce sumă a fost alocată pentru drumurile din localitatea lor. Teoretic, factorul subiectiv pare a fi eliminat. Vom vedea cum va funcționa la modul practic. Asta depinde și de o statistică clară a populației în localitate, astfel ca banii cheltuiți să fie destinați anume pentru drumuri, așa cum sunt planificați, iar localnicii să fie beneficiarii finali.

- Legea prevede ca banii destinați pentru drumuri să fie alocați primăriilor în funcție de populația din localitate, date care vor fi furnizate de către Biroul Național de Statistică (BNS). Multă lume pleacă din țară, iar unele localități rămân pustii. Vor fi afectate bugetele acestor localități din cauza depopulării?

- Este adevărat că unele localități sunt pustiite, altele - mai populate. S-ar putea ca unele localități cu populație puțină, de facto, să beneficieze de bani mai mulți și asta deoarece BNS s-ar putea să furnizeze date neactualizate. Cred că problema se va rezolva doar dacă se va opera cu date reale, dar nu imaginare. Este de datoria BNS și a angajaților din primării care oferă aceste date să aibă grijă de corectitudinea lor.

- Care va fi rolul consiliilor raionale la repartizarea și gestionarea banilor destinați Fondului rutier?

- Pentru bugetele unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea și al unității teritoriale autonome cu statut juridic special, transferurile cu destinație specială pentru finanțarea infrastructurii drumurilor publice locale sunt calculate și distribuite în funcție de numărul de kilometri echivalenți administrați, conform legislației privind acest Fond.

- Există obstacole în implementarea acestor modificări legislative?

- Deși au fost operate modificări, din păcate, încă nu este elaborat regulamentul prevăzut de lege. Acesta urma să fie aprobat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor. Lipsa acestui regulament poate crea piedici în implementarea legilor care au fost amendate. Desigur, mijloacele destinate fiecărei primării sunt relativ puține, iar investițiile în infrastructura drumurilor costă mult. Probabil că în primul an de punere în aplicare a acestor modificări, primăriile vor avea probleme cu organizarea procedurilor: fie cele de achiziții publice sau de efectuare a anumitor studii de fezabilitate. În timp, poate lucrurile se vor redresa.

Este adevărat că procedura descentralizării implică atât capacități, cât și aptitudini pe care trebuie să le posede reprezentanții autorităților locale. Probabil că este necesar ca primarii, dar și funcționarii responsabili de acest domeniu, să fie pregătiți metodologic pentru a face față acestor condiții, odată cu delegarea către APL a competențelor financiare. Se dorește ca formulele de repartizare a banilor să stabilească dreptul pecuniar al fiecărei autorități, fie că este de nivel central sau local.

Lilia Zaharia

Acest articol este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București în cadrul proiectului ”Evaluarea transparenței procesului bugetar și utilizării mijloacelor publice destinate infrastructurii rutiere prin monitorizare și investigații jurnalistice”. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu neapărat reflectă poziția Ambasadei.

comments powered by Disqus
banner justitie
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Параюристы в Молдове оказывают бесплатно первичную юридическую помощь
Нуждающиеся в помощи параюристов могут обратиться в примарии населенных пунктов, указанных в инфографике. Параюристы в Молдове оказывают бесплатно первичную юридическую помощь Нередко проблема, связанная с…
3 Iunie 2020
«Я всегда избегаю негатива, но радости нет». Бельцкий психолог объясняет пользу «плохих» эмоций
Желание избегать отрицательные эмоции кажется разумным. Но на самом деле это не так. Фото иллюстративное: pixabay.com «Я всегда избегаю негатива, но радости нет». Бельцкий психолог объясняет…
3 Iunie 2020
В Кишиневе 69-летняя пациентка с COVID-19 выпала из окна больницы
Женщина выпала из окна на пятом этаже. Фото: zdg.md. Трагический инцидент произошел 2 июня около 6 утра. 03.06.2020 - 10:43
3 Iunie 2020
Поезд Бельцы — Кишинев насмерть сбил человека
От полученных травм мужчина скончался на месте происшествия. Фото из архива «СП». Трагедия произошла минувшей ночью около 2.20 вблизи железнодорожной станции в селе Гидигич. Информацию…
3 Iunie 2020
МВД напомнило, какие ограничения ещё сохраняются. Нарушителей будут штрафовать
МВД напомнило, что к нарушителям санитарных требований будут применяться санкции. Фото: mai.gov.md. После отмены режима ЧП часть населения Молдовы и ряд экономических агентов не соблюдают меры предосторожности,…
3 Iunie 2020
Бельцы вышли на третье место. Последние данные по коронавирусу в Молдове
За сутки подтвердились еще 188 случаев заражения, из них 22 — в Бельцах. Фото pixabay.com По данным на вечер 2 июня, в Молдове зарегистрированы 8548…
3 Iunie 2020
Встречаем лето в «Инстаграме»
Коллаж "СП" Встречаем лето в «Инстаграме» Погода не такая солнечная, как в прошлые годы, однако это не мешает бельчанам заполнять свои социальные сети...
2 Iunie 2020
Бельчане жалуются на плохую работу 15-го маршрута. Перевозчик — на большие убытки
Люди говорят, мало того, что из-за нестабильного графика маршрутку нужно вылавливать, так ещё в их районе нет остановки с навесом, и дожидаться транспорт им приходится…
2 Iunie 2020
Кадровые перестановки в Бельцах: кого ещё назначили на должности за последний год
Коллаж "СП" Кадровые перестановки в Бельцах: кого ещё назначили на должности за последний год «СП» продолжает обзор новых назначений руководителей госучреждений и предприятий с госкапиталом,…
2 Iunie 2020
В Бельцах раскрыли группу наркоторговцев. Товар сбывали через мессенджер
При обысках у подозреваемых изъяли около 2,5 кг растительных наркотиков. Фото: politia.md. По данным полиции, в группировку входили четыре человека в возрасте 23-35 лет. 02.06.2020 - 17:55
2 Iunie 2020
За сутки 188 новых случаев заражения коронавирусом, из них 22 — в Бельцах
С начала эпидемии в лабораториях страны провели более 57 тысяч тестов на коронавирус. Фото: Минздрав Молдовы. В лидерах снова Кишинёв и Бельцы. 02.06.2020 - 17:41
2 Iunie 2020
Перевозчиков в Бельцах освободили от местных налогов, а взамен потребовали работать по графику
С завтрашнего на городские маршруты должно выйти больше автобусов. Фото из архива «СП» Совещание с представителями транспортных предприятий, работающих на городских маршрутах, прошло сегодня, 1…
2 Iunie 2020
АО «CET-Nord» обновит 1,7 км магистральной тепловой сети на «БАМе»
На улице Конева прокладывают современную теплотрассу. Фото: архив АО «CЕТ-Nord». АО «CET-Nord» обновит 1,7 км магистральной тепловой сети на «БАМе» Тепловая магистральная сеть диаметром 426 мм…
2 Iunie 2020
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work