en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
Carenţele de echilibru şi imparţialitate persistă în reflectarea campaniei electorale
Foto: API

Situaţia privind reflectarea campaniei electorale de către mass-media naţională nu s-a schimbat în ultimele săptămâni, iar carenţele la capitolele echilibru şi imparţialitate persistă. Concurenţii electorali sunt favorizaţi sau defavorizaţi atât prin spaţiul care le este acordat, cât şi prin contextul în care apar. Aceasta este una dintre concluziile celui de-al patrulea raport de monitorizare a presei în perioada electorală, realizat de API, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociaţia Presei Electronice din Moldova (APEL) în cadrul Coaliţiei pentru Alegeri Libere şi Corecte, transmite IPN.

Ion Mazur, coordonator de programe în cadrul API, a menţionat că doar 46,2% din materialele publicate în ziare au fost nepărtinitoare, cele mai mari devieri fiind observate la Nezavisemaia Moldova (18 părtinitoare din 19 publicate), Jurnal de Chişinău (10 din 13), Timpul (11 din 17) şi Moldova Suverană (8 din 14). Nezavisemaia Moldova a continuat să favorizeze masiv PCRM, prezentând, totodată, în context negativ PDM, PLDM, PSRM şi PPP. Jurnal de Chişinău a defavorizat PDM şi, mai rar, PLDM, PPCD şi PCRM, pe când PL a fost prezentat în context neutru. Timpul a favorizat PDM, a defavorizat PSRM şi PCRM, şi a prezentat în context neutru PLDM. Panorama a defavorizat PDM, PLDM şi PL. Komsomolskaia Pravda v Moldove a favorizat uşor PDM şi PPP. Ziarul Naţional a favorizat PLDM şi a defavorizat PSRM, PCRM şi PPP, iar Vesti Gagauzii a favorizat într-un singur articol PSRM.

Nadine Gogu, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, a menţionat că posturile radio s-au remarcat printr-un număr redus de ştiri controversate. Totuşi, indicele general este unul bun în mare parte datorită ponderii postului public Radio Moldova, care a difuzat materiale multe şi preponderent nepărtinitoare. Acest post, alături de Radio Noroc şi Russkoe Radio, nu au favorizat niciun concurent electoral. În schimb, Radio Plai a favorizat PDM, iar Vocea Basarabiei – PLDM, a mai spus directorul CJI.

În ceea ce priveşte presa online, Nadine Gogu a menţionat că sunt publicate multe materiale conflictuale (20%), trei sferturi dintre care prezintă o singură sursă. Cea mai gravă situaţie din punct de vedere al echilibrului surselor se atestă la omg.md, politik.md şi moldova.org, iar din punct de vedere al imparţialităţii autorului -  la omg.md, unde au fost mai multe ştiri părtinitoare decât nepărtinitoare, politik.md, noi.md şi jurnal.md. Moldova.org a favorizat PDM, pe când deschide.md a defavorizat uşor PDM şi PLDM. La fel, cele două partide au fost prezentate mai des în context neutru sau negativ pe noi.md, portal care a favorizat PSRM. Moldova24.info a defavorizat puternic PLDM (84% de menţiuni în context negativ), iar jurnal.md a prezentat aproape numai într-o lumină proastă PDM şi PPP. Omg.md a defavorizat masiv PDM şi PLDM şi mai puţin PL, favorizând PPP şi, într-o măsură mai mică, PCRM. Politik.md mai curând a defavorizat PDM şi PLDM, favorizând în schimb PPRM.

La capitolul ştiri televizate, expertul APEL, Aneta Gonţa, a menţionat că Prime TV, Publika TV, Canal 2 şi Canal 3 continuă să favorizeze PDM. N4 şi TV7 au favorizat PLDM, iar Jurnal TV a defavorizat PDM. Accent TV a defavorizat PDM şi PLDM, favorizând PSRM. Potrivit raportului, deşi unele televiziuni părtinitoare şi-au mai temperat politica editorială, totuşi reflectarea campaniei electorale rămâne nesatisfăcătoare.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de Fondul Naţional pentru Democraţie (NED) al SUA, Ambasada SUA în Republica Moldova şi de Fundaţia Est-Europeană din fondurile alocate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA).

IPN

Raport 4 monitorizare mass-media in alegeri 9-15 noiembrie 2014_Concluzii generale

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Adevarul.md | Comunistul Voronin, despre participarea lui Codreanu în alegeri: Dacă românii nu au reuşit să ocupe Moldova ca Antonescu, încearcă prin candidaţi de la Bucureşti
Liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, îndeamnă alegătorii să nu participe în turul II al alegerilor anticipate din Chişinău, pentru că cetăţenii „nu au de câştigat nimic”.…
23 Mai 2018
Deschide.md | Iulian Chifu : Surprize sociologice la Chișinău. Femeile și victimizarea l-au dus pe Năstase în turul 2
Alegerile locale anticipate la nivelul orașului Chișinău au predat lecții fără precedent atotcunoscătorilor dar și ucenicilor vrăjitori care vehiculează și planifică fără a ține cont…
23 Mai 2018
В свет вышел 20-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Выборы мэра с сюрпризом Прошедшие 20 мая выборы удивили рекордно низкой явкой и попаданием «в молоко» всех прогнозов по результатам. Как…
23 Mai 2018
Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке Бельц
Сегодня группа будет исполнять свои мотивы в парке до 10 вечера. Фото: Сергей Пузик Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке БельцГруппа «Тамала»…
22 Mai 2018
Cine l-a propus pe Valeriu Meșca la șefia Apă-Canal Chișinău
Valeriu Meșca a ajuns astăzi director la întreprinderea municipală „Apă-Canal Chișinău”(ACC) după ce astăzi, 22 mai, în ședința Adunării Generale a acționarilor întreprinderii, a fost…
Răspuns la demersul jurnaliștilor: CEC susține că nu a privilegiat nicio instituție media
Redacțiile care au vrut să prezinte mai rapid rezultatele votului din 20 mai trebuiau să inspecteze codul paginii Comisiei Electorale Centrale (CEC).
22 Mai 2018
50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концерт
Фото: Сергей Пузик 50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концертВ северной столице проходят торжества по случаю храмового праздника Бельц. В первой половине дня…
22 Mai 2018
FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate
La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe …
22 Mai 2018
PAS a depus o sesizare privind anularea alegerilor din Jora de Mijloc
Partidul Solidaritate și Adevăr (PAS) condus de Maia Sandu a depus astăzi, 22 mai, la Judecătoria Orhei, o contestație de anulare a alegerilor din comuna…
Cum explică CEC faptul că Publika TV a prezentat rezultatele alegerilor înainte de publicarea oficială a acestora
În seara zilei de 20 mai, după închiderea secțiilor de votare, postul privat Publika TV a prezentat în regim real primele rezultate ale alegerilor locale…
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work