en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Ştiri API
API, APEL şi CJI au prezentat primul raport de monitorizare a presei în perioada electorală
Foto: API

Coaliţia pentru Alegeri Libere şi Corecte a prezent primul raport de monitorizare a presei în perioada electorală, realizat de Asociaţia Presei Independente (API), Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Asociaţia Presei Electronice din Moldova (APEL). Concluzia generală este că mass-media moldovenească continuă să reflecte selectiv campania electorală, în funcţie de simpatiile şi antipatiile specifice fiecărei instituţii. Raportul a fost prezentat în cadrul unei conferinţe la 23 octombrie 2014.

În cadrul proiectului au fost monitorizate 35 de instituţii media –  8 ziare (Jurnal de Chişinău, Komsomolskaya Pravda v Moldove, Moldova Suverană, Nezavisimaya Moldova, Panorama, Timpul, Ziarul Naţional şi Vesti Gagauzii), 10 portaluri online  (Moldova.org, Moldova24.info, Unimedia.info, Jurnal.md, Deschide.md, Politik.md, Realitatea.md, Noi.md, Omg.md, Newsmaker.md), 12 posturi TV (Accent TV, Canal 2, Canal 3, Canal Regional, GRT (televiziunea publică de la Comrat), Jurnal TV, Moldova 1, N4, Prime TV, ProTV Chişinău, TV7, Publika TV) şi 5 posturi de radio (Vocea Basarabiei, Radio Plai, Radio Noroc, Radio Plai, Radio Moldova, Russkoe Radio).

Niciunul dintre ziare nu a respectat norma pluralităţii surselor în cazul materialelor conflictuale, cel măi rău scor fiind obţinut de Nezavisimaya Moldova, care nu a prezentat a doua sursă sau opinie în niciunul din cele 29 de materiale conflictuale publicate. Conform raportului, Nezavisimaya Moldova favorizează Partidul Comuniştilor, iar Panorama şi Vesti Gagauzii –  Partidul „Patria”, Moldova Suverană şi Ziarul Naţional –  Partidul Liberal Democrat, Timpul –  Partidul Democrat, Jurnal de Chişinău –  PLR, iar Komsomolskaya Pravda are mai mulţi concurenţi pe care îi simpatizează, printre care Partidul Socialiştilor, Partidul Democrat şi „Patria”.

În categoria online, majoritatea portalurilor au înregistrat carenţe la capitolele pluralitatea surselor şi imparţialitate. Potrivit lui Petru Macovei, director API, siteul newsmaker.md s-a remarcat ca un model de reflectare echilibrată a campaniei electorale. La polul opus se află Moldova24.info, care a făcut partizanat politic făţiş în favoarea Partidului „Patria”. Jurnal.md a defavorizat în mod vădit Partidul Democrat şi uşor Partidul Liberal Democrat şi Partidul Comuniştilor. Realitatea.md, Unimedia.info şi Deschide.md au reflectat cel mai activ campania electorală, fără a favoriza în mod evident pe cineva.

În ceea ce priveşte televiziunile, acestea au difuzat 760 de ştiri de interes electoral, dintre care 27,3% cu caracter conflictual. Accent TV şi N4 au înregistrat cele mai mari carenţe la acest capitol, prezentând 70% şi, respectiv, 45% din ştirile conflictuale fără a oferi mai multe surse şi opinii. Moldova 1 şi GRT au fost cele mai imparţiale posturi TV, iar Jurnal TV cel mai părtinitor. Potrivit lui Petru Macovei, trustul de televiziuni despre care se ştie că este proprietatea lui Vlad Plahotniuc, prim-vicepreşedinte al Partidului Democrat, a favorizat direct şi indirect PDM prin frecvenţa şi contextele menţionării acestui partid în ştiri şi emisiuni.

Posturile de radio, spre deosebire de celelalte instituţii media, au difuzat mai multe materiale de educaţie electorală şi au fost mai puţin parţiale. „E vorba de ştiri şi nu doar. La radio, în general, autorii se dau mai puţin cu părerea decât în presa scrisă sau online”, a declarat Nadine Gogu, director CJI. Totuşi, conform raportului, Radio Moldova a prezentat mai des şi în context pozitiv sau neutru materiale despre PLDM şi PDM, Vocea Basarabiei a favorizat masiv PLDM, iar Radio Plai a favorizat uşor PDM.

Monitorizarea are loc în cadrul unui proiect finanţat de Fondul Naţional pentru Democraţie (NED) al SUA, Ambasada SUA în Republica Moldova şi de Fundaţia Est-Europeană din fondurile alocate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei (DANIDA).

IPN

Raport nr. 1 de monitorizare a mass-media in campania  electorala 2014 (1-17 octombrie 2014)

comments powered by Disqus


MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
ZIARELE API LA MINUT
Adevarul.md | Comunistul Voronin, despre participarea lui Codreanu în alegeri: Dacă românii nu au reuşit să ocupe Moldova ca Antonescu, încearcă prin candidaţi de la Bucureşti
Liderul comuniştilor, Vladimir Voronin, îndeamnă alegătorii să nu participe în turul II al alegerilor anticipate din Chişinău, pentru că cetăţenii „nu au de câştigat nimic”.…
23 Mai 2018
Deschide.md | Iulian Chifu : Surprize sociologice la Chișinău. Femeile și victimizarea l-au dus pe Năstase în turul 2
Alegerile locale anticipate la nivelul orașului Chișinău au predat lecții fără precedent atotcunoscătorilor dar și ucenicilor vrăjitori care vehiculează și planifică fără a ține cont…
23 Mai 2018
В свет вышел 20-й номер «СП»!
Анонсы его материалов.   Выборы мэра с сюрпризом Прошедшие 20 мая выборы удивили рекордно низкой явкой и попаданием «в молоко» всех прогнозов по результатам. Как…
23 Mai 2018
Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке Бельц
Сегодня группа будет исполнять свои мотивы в парке до 10 вечера. Фото: Сергей Пузик Фото дня: африканские музыканты дают концерт в детском парке БельцГруппа «Тамала»…
22 Mai 2018
Cine l-a propus pe Valeriu Meșca la șefia Apă-Canal Chișinău
Valeriu Meșca a ajuns astăzi director la întreprinderea municipală „Apă-Canal Chișinău”(ACC) după ce astăzi, 22 mai, în ședința Adunării Generale a acționarilor întreprinderii, a fost…
Răspuns la demersul jurnaliștilor: CEC susține că nu a privilegiat nicio instituție media
Redacțiile care au vrut să prezinte mai rapid rezultatele votului din 20 mai trebuiau să inspecteze codul paginii Comisiei Electorale Centrale (CEC).
22 Mai 2018
50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концерт
Фото: Сергей Пузик 50 фотографий Дня города Бельцы: парад и дневной концертВ северной столице проходят торжества по случаю храмового праздника Бельц. В первой половине дня…
22 Mai 2018
FALS: Zeci de copii răpiți pentru organe: hoții atacă în orașe și în sate
La începutul lunii mai, trei site-uri din România au publicat o știre în care se spunea că în câteva județe …
22 Mai 2018
PAS a depus o sesizare privind anularea alegerilor din Jora de Mijloc
Partidul Solidaritate și Adevăr (PAS) condus de Maia Sandu a depus astăzi, 22 mai, la Judecătoria Orhei, o contestație de anulare a alegerilor din comuna…
Cum explică CEC faptul că Publika TV a prezentat rezultatele alegerilor înainte de publicarea oficială a acestora
În seara zilei de 20 mai, după închiderea secțiilor de votare, postul privat Publika TV a prezentat în regim real primele rezultate ale alegerilor locale…
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work