en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


Ştiri API
API a prezentat rezultatele proiectului european de susținere a Campaniei STOP FALS!
Imagini de la Conferința “Campania STOP FALS! și impactul activităților de educare a consumatorilor de produse media”, 15 noiembrie 2019
Foto: API

La 15 noiembrie 2019, la Chișinău s-a desfășurat Conferința Campania STOP FALS! și impactul activităților de educare a consumatorilor de produse media”, în cadrul căreia au fost făcute totalurile proiectului Diminuarea efectelor manipulării și a informației false prin educarea consumatorilor de produse media din Moldova”, implementat de API în perioada 2017-2019 și finanțat de Uniunea Europeană. La eveniment au participat 75 de persoane din diferite localități ale țării, inclusiv colaboratorii campaniei STOP FALS! și 40 de beneficiari din rândul consumatorilor de produse media.

Coordonatorul proiectului Ion Mazur a făcut o retrospectivă cronologică a celor mai importante activități și a punctat principale rezultate înregistrate în ultimii doi ani în cadrul proiectului. Astfel, a fost creată o rețea de 35 de colaboratorii ai campaniei STOP FALS! care au organizat și desfășurat 598 de întâlniri tematice în sate și comune din toate raioanele țării, inclusiv în UTA Găgăuzia și regiunea transnistreană, la care s-a discutat despre fenomenul dezinformării și al știrilor false, iar participanții au fost instruiți cum să se protejeze de efectele manipulării informaționale. În fiecare centru raional din țară a avut loc câte o întâlnire similară, cu participarea cunoscutelor jurnaliste Natalia Morari de la TV8 și Alina Radu de la “Ziarul de Gardă”. În total, proiectul a avut circa 13500 de beneficiari direcți, dublu față de obiectivul planificat în proiect. La întâlnirile cu cetățenii au fost distribuite materiale informative despre fenomenul dezinformării (pliante și postere în limbile română și rusă care descriu pașii pe care trebuie să-i facă consumatorii de informații pentru a nu se lăsa manipulați), iar celor mai activi participanți le-au fost oferite cadouri promoționale cu însemnele STOP FALS! (magneți, tricouri, rucsacuri). Pentru a ilustra grafic rezultatele înregistrate pe fiecare raion în parte, API a elaborat o hartă interactivă care poate fi accesată aici.

Unul din obiectivele proiectului a fost dezmințirea celor mai grave falsuri publicate în mass-media și în alte surse de comunicare din țară și de peste hotare. În acest scop, jurnaliștii API au elaborat zeci de articole care au fost publicate de portalul www.Stopfals.md, distribuite în rețelele sociale și transmise instituțiilor mass-media. 18 articole tematice despre falsurile și manipulările informaționale referitoare la realitățile din Uniunea Europeană au fost publicate în 20 de ziarele locale și regionale și pe paginile lor web, dar și de 10 portaluri de știri naționale și regionale. De asemenea, API a realizat și a difuzat la întâlnirile de educație mediatică filmulețul educativ “Ai grijă ce știri consumi!”, versiunea scurtă a acestuia fiind difuzată la câteva posturi de televiziune cu acoperire națională și regională.

Proiectul contribuie semnificativ la combaterea dezinformării

Prezent la conferință, reprezentantul Delegației Uniunii Europene în R. Moldova, Gintautas Baranauskas, a menționat că pentru UE combaterea dezinformării este o acțiune prioritară. “Serviciul european de acțiune externă a fost creat acum câțiva ani datorită conștientizării necesității combaterii dezinformării în regiuni. Acțiunile întreprinse pentru a combate dezinformarea sunt concentrate pe câteva elemente cheie, iar educarea este unul din aceste elemente. Proiectul implementat de API a reușit să contribuie semnificativ la îmbunătățirea situației în ceea ce privește combaterea dezinformării. Un element important este crearea rețelei de colaboratori care au mers prin țară pentru a informa oamenii despre riscurile dezinformării și pentru a le da sfaturi să nu cadă în capcana dezinformării”, a subliniat G. Baranauskas. Directorul proiectului, Petru Macovei, s-a referit, între altele, la importanța comunicării la tema fenomenului dezinformării cu cetățenii de toate vârstele: “Este dificil să discuți cu oamenii care deja și-au format anumite viziuni, au anumite obișnuințe de consum mediatic, simpatii sau empatii politice sau de alt gen. Dar trebuie să ajungem atât la cei tineri, gândirea critică a cărora este mai ușor de educat, cât și la cei mai în vârstă, pentru a-i ajuta să înțeleagă cum are loc manipularea pentru ca oamenii să devină mai protejați informațional”.

Avem de lucru încă pentru 100 de ani

Colaboratorii Campaniei STOP FALS! au vorbit despre experiența acumulată, dificultățile cu care s-au confruntat, diverse cazuri și situații neobișnuite din timpul întâlnirilor. „Am avut situații când am desfășurat întâlnirea cu oamenii pe întuneric din lipsa curentului, în unele situații a fost greu să le explicăm oamenilor anumite lucruri, pentru că unii credeau că suntem din partea unor partide politice. Dar întotdeauna am știut să le explic clar că este un proiect european de combatere a dezinformării, fără să-mi fie rușine de ceea ce fac. Sunt sigură că majoritatea din cei cu care m-am întâlnit privesc, ascultă și citesc știrile diferit față de cum au făcut-o anterior și pun la îndoială unele informații”, a spus Eugenia Crețu, colaboratoarea campaniei pentru raionul Hâncești. „În cele 18 luni ale campaniei m-am confruntat cu situații când mi s-au pus bețe în roate, am fost refuzată de autorități la organizarea unor întâlniri, iar în alte localități, dimpotrivă, am fost rugată să mai vin. Am reușit să ajung la cel puțin 500 de persoane din acest raion, ei au devenit eroii mei, dar cred că mai avem de lucru încă 100 de ani în combaterea dezinformării”, a opinat Veronica Ateș, colaboratoarea campaniei pentru raionul Anenii Noi. “Din start, credeam că oamenii vor fi indiferenți la ceea ce le voi spune, deoarece ei sunt preocupați de grijile lor cotidiene, însă în timpul întâlnirilor am fost surprins că oamenii au fost interesați de tema discuțiilor, adresau întrebări și chiar recunoșteau că li s-au deschis ochii la lucruri, cărora nu le dădeau importanță anterior”, a menționat Petru Garciu, colaboratorul campaniei pentru UTA Găgăuzia.

Toporul poate fi nu doar util, dar și periculos, dacă nu știi cum să-l folosești

La conferință au participat și unii beneficiari ai proiectului. „Ne bucurăm că am putut fi și noi parte a Campaniei STOP FALS!. Metaforic vorbind, am învățat că mass-media este ca un topor, e util, dar poate fi și periculos, dacă nu știi să-l folosești corect. Avalanșa de informații care vine peste noi poate fi la fel de periculoasă dacă nu o analizăm și nu o privim cu un ochi critic. Eu cred că jurnaliștii ar trebui să depună un jurământ înainte de a-și exercita meseria, așa cum o fac medicii”, consideră Liusea Ursachi, din Cetireni, Ungheni. “Majoritatea tinerilor își petrec acum timpul pe rețelele sociale, astfel fiind cei mai expuși știrilor false. Dezinformarea din media îi poate face pe mulți tineri să-și bazeze deciziile pe o realitate falsă. De aceea noi, tânăra generație simțim necesitatea unor asemenea programe de educare media”, a opinat Marina Țâmbălari, elevă la liceul din Boșcana, Criuleni.

Experta proiectului, Ioana Avădani de la Centrul pentru Jurnalism Independent din București, România, s-a referit la specificul, provocările și lecțiile de învățat pentru API și pentru colaboratorii Campaniei STOP FALS!. „Cuvântul pe care îl atribui acestei campanii este „curaj”. Ați făcut o treabă complicată și care a necesitat mult efort. Ați reușit să ajungeți la oameni în pofida piedicilor care vi s-au pus și nu ați cedat, dar ați și crescut. Nu doar că ați învățat ce este educația media, dar ați învățat să faceți și multe alte lucruri, pe care nu le făceați până acum, de la prezentări până la discursuri în fața publicului. Ați rezistat și trebuie să continuați. Dacă acum câțiva ani m-ar fi întrebat cineva despre un astfel de proiect în mediul rural din România, aș fi spus că este posibil, dar fără șanse de reușită, acum însă sunt mai încrezătoare, pentru că am văzut că funcționează”, a spus experta de la București. Alina Radu, directoarea Ziarului de Gardă, care a participat la mai multe întâlniri organizare în cadrul proiectului, a adăugat că „după întâlnirile la care am participat, mi-am dat seama cât de eficient este modelul de a comunica direct cu oamenii, de a vorbi cu ei față în fața. Te duci în mediul lor și le dai exemple concrete de manipulări, știri false, și ei le vor ține minte. Totodată, îmi dau seamă că noi mergem odată în lună în teritoriu, însă dezinformarea stă în capul mesei în fiecare zi. Iată de ce cred că trebuie să continuăm această campanie și să ajungem la cât mai mulți oameni”.

În cadrul Conferinței, API a lansat Studiul privind percepția fenomenului dezinformării și manipulării de către consumatorii de produse mass-media din localitățile rurale.

Ion Mazur, Rodica Malic

Acest eveniment a fost desfășurat de Asociația Presei Independente (API) cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Conținutul este responsabilitatea exclusivă a API și nu reflectă neapărat opiniile Uniunii Europene.

 

 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NICOLAE ROȘIORU
jurnalist
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
CONSTANTIN UZDRIȘ
jurnalist
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
MIRCEA ZATUȘEVCHI
fotojurnalist
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
TUDOR IAȘCENCO
directorul ziarului ”Cuvântul”, fondator al API
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work