en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
Apel repetat cu privire la Legea Avocatului poporului

Adresat:

 

Preşedintelui Republicii Moldova

 

Copie:

  1. Parlamentul Republicii Moldova,
  2. Grupul de coordonare a implementării Strategiei de Reformare a Sectorului Justiţiei,
  3. Oficiul Înaltului Comisar pentru Drepturile Omului,
  4. Comisarul European pentru Drepturile Omului,
  5. Subcomitetul ONU pentru prevenirea torturii,
  6. Comitetul European pentru prevenirea torturii,
  7. Oficiul Rezidentului Coordonator al ONU în RM,
  8. Oficiul Consiliului Europei la Chişinău,
  9. Misiunea OSCE în Republica Moldova,
  10. Delegaţia UE în Republica Moldova

24 ianuarie 2014, Chişinău

Organizaţiile semnatare solicită Preşedintelui Republicii Moldova să nu promulge Legea cu privire la Avocatul poporului şi să o restituie Parlamentului pentru a fi modificată şi supusă din nou votului, cu respectarea cerinţelor cu privire la transparenţa procesului decizional.

La 24 decembrie 2013, 17 organizaţii neguvernamentale au adresat Preşedintelui Republicii Moldova un apel public prin care au solicitat să nu promulge Legea Avocatului poporului, adoptată în lectura a doua în şedinţa Plenului din 23 decembrie 2013 şi să o restituie Parlamentului. Semnatarii apelului respectiv au invocat cerinţa exagerată de eligibilitate pentru candidaţii la funcţia de Avocat al poporului de a avea minim 20 de ani de experienţă. Până la 23 ianuarie 2014 Parlamentul nu a făcut publică versiunea oficială a Legii Avocatului poporului, care a fost adoptată în lectura a doua la 23 decembrie 2013. Preşedinţia nu a reacţional la apelul respectiv.

Semnatarii au analizat proiectul de lege trimis pentru promulgare în detaliu şi vin, în mod repetat, cu solicitarea de nu-l promulga. În afară de cerinţa nejustificată şi discriminatorie cu privire la experienţa de muncă a candidaţilor la funcţia Avocatul poporului, proiectul de lege conţine un şir de alte neajunsuri, care constituie un regres considerabil faţă de proiectul de lege votat în prima lectură. În lectura a doua, legea a suferit următoarele modificări majore:

  1. Mandatul Avocatului poporului a fost redus, nejustificat, la apărarea intereselor doar a persoanelor fizice (prevederi relevante, spre exemplu, sunt preambulul legii şi prevederile cu privire la subiecţii care pot sesiza Avocatul poporului).
  2. S-a instituit încă o funcţie de Avocat al poporului, care este specializat în protecţia drepturilor copilului. În cadrul activităţii grupului de lucru, creat de Ministerul Justiţiei pentru elaborarea proiectului de lege,în perioada 2011 – 2013 şi ulterior, până la adoptarea proiectului de lege în lectura întâia de către Parlamentul, a fost examinat public proiectul ce vizează activitatea doar a unui Avocat al poporului asistat de mai mulţi adjuncţi, unul dintre care urma să fie specializat în protecţia drepturilor copilului. Crearea a două funcţii de Avocaţi ai poporului creează confuzii şi neclarităţi cu privire la statutul şi activitatea acestora, repetând parţial probleme identificate în cadrul activităţii actualilor Avocaţi parlamentari.
  3. A fost exclus criteriul conform căruia experienţa anterioară a Avocatului poporului trebuie să fie una notorie în domeniul apărării şi promovării drepturilor omului, prevăzându-se doar „vechime în muncă de cel puţin 20 ani de activitate”. În acest context, nu este clar cine va putea candida şi cerinţa cu privire la 20 de ani de activitate este una nejustificată şi discriminatorie.
  4. Procesul de selectare a Avocatului poporului a fost denaturat radical. Iniţial era prevăzută selectarea Avocatului poporului în urma unui concurs public. Proiectul de lege adoptat în prima lectură conţinea următoarele principii: a) competiţie deschisă, prin asigurarea accesului liber de participare la concurs a oricărei persoane care întruneşte condiţiile stabilite de lege; b) asigurarea transparenţei, prin punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la modul de desfăşurare a concursului; c) tratamentul egal, prin aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selectare şi a condiţiilor de desfăşurare a concursului în raport cu toţi candidaţii. Proiectul votat în lectura a doua nu mai conţine principiile enumerate mai sus şi prevede propunerea candidaţilor la funcţia de Avocat al poporului doar de către fracţiunile parlamentare sau/şi de către 20 de deputaţi. De asemenea, proiectul prevede instituirea unei Comisii parlamentare speciale pentru examinarea propunerilor privind candidaţii. Astfel, proiectul de fapt a limitat considerabil cercul potenţialilor candidaţi, condiţionând prezentarea acestora de susţinerea din partea deputaţilor.
  5. S-a redus de la 20 la 5 zile termenul în care publicul urmează să facă cunoştinţă cu candidaţii şi informaţia referitoare la organizarea dezbaterilor publice. Parlamentul a considerat inutilă publicarea acestor informaţii în mass-media.
  6. S-a impus Avocatului poporului obligaţia de a nu informa publicul despre problemele statului. Acest text confuz a fost introdus chiar în textul jurământului, fapt care este inacceptabil şi este în conflict cu mandatul Avocatului poporului. De asemenea, nu este prevăzută o versiune alternativă jurământului, pentru a acomoda persoanele care nu pot să depună jurământ din convingeri proprii.
  7. S-a limitat nejustificat cercul de persoane care ar urma să sesizeze Avocatul poporului. Conform proiectului legii trimis spre promulgare, organizaţiile neguvernamentale sau alte entităţi juridice nu mai pot sesiza în mod direct Avocatul poporului despre încălcarea drepturilor omului, permiţându-le sesizarea Avocatului poporului doar dacă reprezintă o potenţială victimă.
  8. A exclus posibilitatea persoanei, care se simte lezată în drepturi printr-o hotărâre judecătorească, să sesizeze Avocatul poporului. Faptul adoptării unei hotărâri judecătoreşti nu exclude efecte care ar încălca drepturile fundamentale ale omului.
  9. S-a exclus, nejustificat, posibilitatea „persoanelor puse sub interdicţie de instanţa judecătorească (incapabile)” să sesizeze Avocatul poporului.
  10. Mecanismul naţional de prevenire a torturii a fost asimilat cu Avocatul poporului. Astfel, Avocatului poporului i s-au atribuit competenţe care, de fapt, contravin protocolului Opţional la Convenţia ONU împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante. A fost exclus un capitol dedicat activităţii Consiliului Consultativ pentru prevenirea torturii în calitate de mecanism naţional de prevenire a torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante. Prevederile exclud posibilitatea societăţii civile de a realiza atribuţiile de mecanism naţional de prevenire a torturii – vizitele de monitorizare a locurilor de detenţie. Legea nu prevede dacă rapoartele în urma vizitelor de monitorizare a locurilor de detenţie vor fi făcute publice. Avocatul poporului nu este în sine un mecanism naţional de prevenire a torturii. Această poziţie, criticată de fostul raportor ONU împotriva torturii în urma vizitei sale din 2008, a fost adresată Guvernului Republicii Moldova în cadrul raportului de ţară asupra implementării Convenţiei ONU împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante (noiembrie 2009) şi Revizuirii Universale Periodice (martie 2012).

Astfel, constatăm cu regret că Proiectul de lege cu privire la Avocatul poporului trimis Preşedintelui spre promulgare reprezintă un regres faţă de proiectul de lege trimis Parlamentului de către Guvern şi ignoră, în aspectele specificate mai sus, recomandărilor grupului de lucru şi a experţilor implicaţi în procesul de elaborare a proiectului de lege. De asemenea, condiţionarea candidaţilor la funcţia de Avocat al poporului de susţinerea factorului politic implicit exclude posibilitatea publicului de a nominaliza persoane notorii şi cu experienţă în domeniul apărării şi promovării drepturilor omului şi discreditează, de fapt, statutul instituţiei Avocatului poporului.

Semnatarii solicită:

1. Preşedintelui Republicii Moldova să nu promulge Legea Avocatului poporului şi să o restituie Parlamentului pentru a fi modificată şi supusă din nou votului, cu respectarea cerinţelor cu privire la transparenţa procesului decizional;

2. Parlamentului Republicii Moldova – să modifice legea prin excluderea neclarităţilor şi respectarea recomandărilor instituţiilor internaţionale relevante în domeniul activităţii instituţiilor naţionale de protecţie a drepturilor omului, precum şi a experţilor locali, după o consultare publică cu persoanele şi organizaţiile interesate.


Organizaţiile semnatare:

  1. Alianţa Organizaţiilor pentru Persoane cu Dizabilităţi din Republica Moldova,
  2. Ambasada Drepturilor Omului,
  3. Amnesty International Moldova,
  4. Asociaţia Femeilor pentru Protecţia Mediului şi Dezvoltarea Durabilă,
  5. Asociaţia Obştească „Certitudine”,
  6. Asociaţia Presei Independente (API),
  7. Asociaţia Promo-LEX,
  8. Centrul de Informare şi Documentare a Drepturilor Copilului (CIDDC),
  9. Centrul de Informaţie GENDERDOC-M,
  10. Centrul de Politici şi Analize în Sănătate (PAS),
  11. Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),
  12. Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO)
  13. Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO),
  14. Centrul International „La Strada”, 
  15. Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), 
  16. Coaliţia Nediscriminare,
  17. Consiliul Naţional al Tineretului din Moldova (CNTM),
  18. Doina-Ioana Străisteanu, membru al Consiliului pentru prevenirea şi eliminarea discriminării şi asigurarea egalităţii,
  19. Fundaţia Est-Europeană,
  20. Gender-Centru,
  21. Institutul de Politici Publice (IPP),
  22. Institutul de Reforme Penale (IRP),
  23. Institutul pentru Drepturile Omului din Moldova (IDOM),
  24. Platforma Naţională a Forului Societăţii Civile a Parteneriatului Estic,
  25. Programul Buna Guvernare, Fundaţia Soros-Moldova,
  26. Terra-1530,
  27. Transparency International Moldova.

Persoană de contact:

Ion GUZUN, Consilier juridic, Centrul de Resurse Juridice din Moldova , tel: (+373) 22 843 602, email: ion.guzun@crjm.org

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Cronică API
Membri de onoare
JUDY YABLONKY (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
OPORTUNITATE de a învăța cum să identifici și să colectezi resurse pentru inițiativele civice
Asociația Obștească „Oberliht” lansează apelul de participare la al doilea seminar din cadrul proiectului „Comunități active pentru democrație participativă în oraș”. Seminarul la tema „Identificarea…
17 August 2017
(doc) Consilierul președintelui a primit în dar de la părinți un apartament de aproape un milion de lei
Consilierul municipal din partea PSRM și purtătorul de cuvânt al președintelui țării, Ion Ceban, care până anul trecut nu a declarat în actele de avere…
17 August 2017
Părintele Anton (III). RĂBDAREA – virtute dumnezeiască
Aș fi un mare naiv, dacă mi-aș propune să scriu totul despre părintele Anton Tudoreanu. Despre domnia sa s-au scris multe și se vor scrie…
17 August 2017
„Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat”
Săptămânalul CUVÂNTUL desfăşoară (în raionul Rezina) o campanie amplă de dezbateri publice "APL şi drumurile locale" şi invită cititorii să-şi expună opiniile, doleanţele, să relateze…
17 August 2017
Două mandate şi basta
La noi, deputăția a devenit o meserie, care nu trebuie probată nici profesional, nici moral. E de ajuns să ai un naș, un cumătru sau…
17 August 2017
Бывший хирург: «Ж/д больница пошла под откос»
Ж/Д больница в ожидании перехода на баланс Минздрава. Фото из архива «СП» Бывший хирург: «Ж/д больница пошла под откос» Автор письма обвиняет в плачевном состоянии…
17 August 2017
[sondaj] Dodon pe poligonul militar
Igor Dodon s-a aflat luni la poligonul militar de la Bulboaca, după ce vicepremierul rus, D. Rogozin, a scris pe o rețea de socializare că…
17 August 2017
Telefoane, alcool, bani, aur, drojdie şi narcotice la Penitenciarul Brănești
În dimineața zilei de 15 august c., un grup mixt format din angajaţi ai sistemului penitenciar, în comun cu Inspectoratul Național de Investigații al Inspectoratului…
17 August 2017
STOP FALS! Jucăriile din SUA și Europa – „sperietori” în mass-media rusească
Posturile de televiziune din Federația Rusă au declanșat un adevărat „război mediatic” împotriva jucăriilor din Europa și Statele Unite ale Americii (SUA). Potrivit jurnaliștilor ruși,…
17 August 2017
Incendii şi pagube. Cine le-a provocat
Un automobil Audi 100 a fost mistuit de flăcări, focul ameninţând să se extindă şi asupra casei. Incendiul s-a produs într-o gospodărie din satul Răspopeni,…
17 August 2017
Poliţia din Rezina a reţinut trei persoane
Miercuri seara, potrivit unor informaţii difuzate în grupuri locale de pe reţelele de socializare, poliţia din Rezina i-a reţinut pentru 72 de ore pe Alexandru…
17 August 2017
„Pe timp de iarnă acest drum nu va putea fi exploatat”
Săptămânalul CUVÂNTUL desfăşoară (în raionul Rezina) o campanie amplă de dezbateri publice "APL şi drumurile locale" şi invită cititorii să-şi expună opiniile, doleanţele, să relateze…
17 August 2017
Din culisele Taberei de sculptură
Imediat ce piatra a început a prinde contur în mâinile artiștilor veniți la tabăra de sculptură din Ungheni, ne-am propus să mergem pe ”șantier”, pentru…
17 August 2017
Află AICI raionul cu cei mai mulţi bolnavi de cancer
Raioanele cu cele mai multe cazuri de cancer înregistrate într-un singur an
17 August 2017
Когда мусорные площадки в Бельцах начнут приводить в порядок?
2 августа. Мусорная площадка на ул. Каля Ешилор, 3. Фото Игоря Деркача Когда мусорные площадки в Бельцах начнут приводить в порядок?Несколько месяцев назад говорили, что…
17 August 2017
FALS: ONG-urile și portalurile din Moldova sunt finanțate de NED pentru propagandă și partizanat politic
   La 10 august curent, mai multe instituţii mass-media afiliate Partidului Socialiștilor din Moldova (Accent TV, Actualitati.md, KP.md) au tirajat informații false potrivit cărora, mai…
17 August 2017
Polițist de la Ungheni, condamnat pentru torturarea unui minor
Judecătoria Ungheni, sediul Central, a pronunțat sentința în cazul unui polițist cercetat pentru aplicarea torturii. Magistrații au decis să-i aplice o pedeapsă sub formă de…
17 August 2017
Suedia, o nouă destinație a traficanților din R. Moldova
Angajații Poliției de Frontieră anunță că au deconspirat activitatea infracțională a unui grup specializat în trafic de ființe umane, în scop de exploatare sexuală. Din…
17 August 2017
Справку о несудимости можно заказать онлайн
Чтобы заказать справку, нужно заполнить онлайн форму. Скриншот servicii.gov.md Данную услугу служба информационных технологий МВД запустила с 1 августа. 17.08.2017 - 09:56
17 August 2017
FALS: Europa devine focarul hepatitei A
În această vară, unele instituţii mass-media din Federația Rusă au atenționat cetățenii ruși că în țările din Europa există riscul de a te infecta cu…
17 August 2017
Micii comercianţi aleg în continuare să activeze în bază de patentă
Micii comercianți aleg în continuare să activeze în bază de patentă și nu prea sunt interesați să se înregistreze în calitate de persoane fizice ce…
17 August 2017
В Бельцы приедет София Ротару
Фото lime.apostrophe.ua Об этом сообщил примар Бельц Ренато Усатый на своей странице в фейсбуке. 16.08.2017 - 22:59
16 August 2017
Citiți joi în ZdG
În ediția din 17 august a Ziarului de Gardă aflați detalii despre averile, CV-urile și integritatea celor patru candidați la șefia Aurtorității Naționale de Integritate.…
16 August 2017
Televiziunea Kremlinului, Rossiya 1, încearcă să intre pe piața românească prin intermediul RTR Moldova
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) din România l-a scos afară din sala de ședinte, la 10 august, pe Sergheev Evghenii, reprezentantul Russia 1 în R.…
16 August 2017
Încă ȘASE zile pentru a te înscrie la Școala de Studii Avansate în Jurnalism!
Ai absolvit recent o facultate sau poate ești deja angajat(ă), dar visezi să devii jurnalist(ă) și să lucrezi la una din instituțiile media de top…
16 August 2017
Șor atacă, CALM se apără. Cine va câştiga?
Congresul Autorităţilor Locale din Moldova (CALM) a intrat în disgraţia edililor orheieni. Nemulţumirea faţă de CALM este atât de mare, încât Consiliul Municipal (CM) Orhei…
16 August 2017
(foto/video) Mașini scumpe și muzică pe versurile lui Eminescu la petrecerea aniversară a partenerului de afaceri al mitropolitului Vladimir
Zeci de mașini scumpe au parcat în perimetrul restaurantului Capitoles Park din capitală, acolo unde duhovnicul Mănăstirii Ciuflea din Chișinău organizează o petrecere cu ocazia…
16 August 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work