en
Versiunea veche a site-ului

API este membru al Asociaţiei Mondiale a Ziarelor şi a Producătorilor de Ştiri
(World Association of Newspapers and News Publishers – WAN/IFRA)


API: 20 de ani pentru o presă profesionistă, neangajată şi profitabilă
APEL PUBLIC cu privire la proiectul de lege propus de MAI și adoptat de Guvern care extinde și înăsprește controlul organelor de drept asupra spațiului informațional

Parlamentului Republicii Moldova,

Președintelui Parlamentului, dlui Andrian CANDU,

Comisiilor parlamentare permanente

8 aprilie 2016

Organizațiile societății civile semnatare sunt îngrijorate de consecințele negative asupra drepturilor fundamentale ale omului care ar putea apărea în urma adoptării proiectului de lege promovat de MAI și adoptat de Guvern la 30 martie 2016. Proiectul de lege acordă drepturi extrem de largi organelor de drept în cazul unei liste extinse de infracțiuni, nerespectându-se principiul protecției vieții private și a libertății de exprimare. De asemenea, toată povara implementării modificărilor legislative sunt puse în sarcina furnizorilor de servicii, fără o analiză privind costurile și eficiența măsurilor, ceea ce ar putea duce la o creștere substanțială a costurilor pentru accesul la serviciile de on-line și de internet.X

Suntem conștienți de importanța combaterii infracțiunilor de abuz sexual împotriva copiilor și a terorismului și nu contestăm necesitatea îmbunătățirii cadrului legal în aceste domenii. Totuși, proiectul de lege depășește cu mult obiectivele urmărite și oferă spațiu pentru abuzuri. În acest sens, gradul de pericol social pentru care sunt oferite măsuri speciale de investigații sunt diferite de la un grup de infracțiuni la altul, acesta fiind mult mai pronunțat în cazul infracțiunilor de abuz sexual contra copiilor, a terorismului și chiar a infracțiunilor cibernetice, în comparație cu infracțiunile ce încalcă drepturile de autor și cele conexe. Considerăm că măsurile speciale de investigație urmează a fi separate pentru diverse tipuri de infracțiuni, inclusiv după gradul de pericol social pe care le poartă, acesta fiind mult mai redus în cazul infracțiunilor contra drepturilor de autor și a drepturilor conexe. Proiectul prevede o supraveghere generală în locul celei specifice și direcționate. Proiectul de lege are o aplicabilitate extrem de largă și nu creează garanții pentru respectarea drepturilor omului. Cea mai mare sarcină a implementării este pusă pe seama furnizorilor de servicii. Nu există o balanță între ingerința în drepturile persoanelor și costurile implementării, pe de o parte, și eficiența acestor măsuri, pe de altă parte. De asemenea, unii termeni nu sunt suficienți de exacți și creează premise pentru abuzuri.

Organizațiile semnatare consideră că următoarele prevederi ale proiectului de lege sunt cele mai problematice:

1. Proiectul de lege prevede posibilitatea organelor de drept de a efectua interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și, reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror comunicări electronice sau mesagerii textuale în cazul tuturor infracțiunilor grave, deosebit de grave și excepțional de grave și a infracțiunilor de abuz sexual împotriva minorilor, infracțiunilor ce încalcă drepturile de autor și infracțiunilor informatice. Lista infracțiunilor pentru care sunt permise măsurile enumerate este foarte largă și permite o marjă prea mare pentru intervenție nejustificată. Mai mult, proiectul de lege prevede anularea daunelor ca element al unui șir de infracțiuni informatice, ușurând în așa mod sancționarea pentru aceste infracțiuni. Mărirea numărului de infracțiuni pentru care pot fi aplicate măsuri speciale de investigație și în același timp modificarea componențelor de infracțiuni informatice par a fi exagerate.

2. Proiectul de lege lărgește foarte mult competențele organelor de drept în domeniul informatic. Acestea vor putea să efectueze următoarele măsuri: interceptarea și înregistrarea datelor informatice, percheziția informatică, ridicarea obiectelor care conțin date informatice, livrarea controlată, precum și reținerea, cercetarea, predarea, percheziționarea sau ridicarea oricăror. comunicări electronice sau mesagerii textuale. Consecințele acestor măsuri asupra drepturilor omului pot fi imprevizibile, însă chiar la prima vedere putem observa unele aspecte problematice de reglementare:

a)  în cazul percheziției informatice și ridicării obiectelor care conțin date informatice, este prevăzută posibilitatea de a ridica obiecte care conțin date informatice și examinarea lor la sediul organului de urmărire penală în cazul în care pentru examinarea acestuia se cere timp îndelungat. Proiectul nu prevede un termen limită pentru ridicarea obiectelor ce conțin date informatice pentru examinare. Având în vedere specificul percheziției unui calculator personal care, de regulă, are mii de fișiere, se pare că examinarea obiectelor care conțin date informatice la sediul organului de urmărire penală va fi mai degrabă o regulă decât o excepție;

b) proiectul de lege prevede posibilitatea de a efectua percheziții informatice fără autorizația judecătorului, dacă informațiile căutate se află într-un alt sistem informatic sau suport de stocare a datelor informatice, decât cel pentru care s-a solicitat percheziția și/sau ridicarea obiectelor. Proiectul nu limitează efectuarea percheziției, fără autorizația judecătorului, a ”altor obiecte” doar la situațiile ce nu suferă amânare, cum este prevăzut de art. 125 alin. (4) din Codul de procedură penală. Chiar dacă judecătorul urmează să verifice legalitatea acestor acțiuni în termen de 24 de ore, specificul ingerinței respective, fără un control judiciar prealabil, poate duce la încălcarea dreptului persoanei la viață privată. De asemenea, nu a fost evaluat faptul dacă există suficientă capacitate în instanțele judecătorești să asigure verificarea într-un termen foarte scurt a materialelor ce vor fi prezentate judecătorului de instrucție. De cele mai dese ori volumul de informație ce ar urma să fie verificat este compus din mii de fișiere ridicate ca urmare a percheziției informatice în alte sisteme informaționale. Măsura este în același timp și ineficientă și încalcă regulile de administrare ale sistemelor informaționale internaționale, unde ar putea fi stocate informații (Onedrive – Microsoft, iCloud – Apple, Dropbox etc.). Aceste circumstanțe ar putea duce la un control judiciar formal. De altfel, Republica Moldova deja are experiența negativă potrivit căreia 98% din demersurilor procurorilor de a efectua interceptări a convorbirilor telefonice sunt admise de judecătorii de instrucție. În rezultat, în anul 2015 au fost admise 9,704 de demersuri de interceptări. X

3) Proiectul nu prevede garanții de respectare a dreptului la viață privată și a libertății de exprimare. Sistarea IP-urilor ce conțin informații controversate dar care nu prezintă un pericol real poate duce la încălcarea libertății de exprimare a utilizatorilor (art. 10 CEDO). Interceptarea comunicărilor de pe internet și percheziția obiectelor care pot conține date și informații personale, citirea mesajelor electronice, pot duce la încălcarea dreptului la viață privată (art. 8 CEDO). Accesul autorităților la orice mesaje electronice (de ex: poșta electronică, convorbirile private de pe orice rețele de socializare, Skype, Viber etc.) ale persoanei sau la bunurile acesteia care conțin date informatice (calculatoare personale, laptopuri, smartphone-uri, tablete etc.) reprezintă o ingerință ce poate duce la concluzii despre viața privată a persoanei, precum obiceiurile din viața cotidiană, locurile de ședere permanente sau temporare, deplasările zilnice sau alte deplasări, activitățile desfășurate, relațiile sociale ale acestor persoane și mediile sociale frecventate de ele (CJUE, Hotărâre din 8 aprilie 2014, § 27). Astfel, asemenea măsuri ar trebui să fie posibile doar în cazuri excepționale, care însă nu rezultă din proiectul de lege care are o aplicabilitate extrem de largă. Spre exemplu:

a) proiectul de lege prevede posibilitatea furnizorilor de a sista a accesul la toate adresele IP pe care sunt amplasate pagini web ce conțin pornografie infantilă, promovează abuzul sexual sau exploatarea sexuală a copiilor, conțin informații ce fac propagandă războiului sau terorismului, îndeamnă la ură sau discriminare națională, rasială ori religioasă, la ostilitate sau violență, conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor. Nu este clar care vor fi consecințele acestor acțiuni – vor fi blocate/șterse comentariile, informațiile sus-menționate sau va fi blocată toată pagina web? De asemenea, sintagma „conțin sau difuzează instrucțiuni privind modul de comitere a infracțiunilor” este lipsită de claritate. În asemenea condiții incerte, dacă o persoană de rea credință va posta un astfel de comentariu pe o pagină web de noutăți, toată pagina web ar putea să fie blocată. Asemenea prevederi nu sunt proporționale scopului declarat și sunt improprii într-o societate democratică;

b) Proiectul de lege nu prevede cum are loc sistarea, dacă există vreun control judiciar sau alte garanții care nu ar permite abuzuri, și nu prevede un sistem de gradare a sancțiunilor, ce ar putea duce doar în cazuri excepționale la sistarea accesului la o pagină web. CtEDO a statuat că trebuie să existe un cadru legal care asigură un control riguros al scopului blocării unui site și un control judiciar care ar preveni orice abuz (hotărârea Ahmet Yildirim c. Turciei, 18 decembrie 2012, § 64).

4) Proiectul de lege nu prevede suficiente garanții în ceea ce privește stocarea și accesul la datele informaționale. Anterior, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a invalidat prin Hotărârea din 8 aprilie 2014 Directiva 2006/24/CE care prevedea obligația păstrării informațiilor informatice de către furnizori și permitea accesul autorităților la aceste date. CJUE a declarat că scopul urmărit de combatere a criminalității grave nu a fost proporțional cu ingerințele permise de Directivă. Aspectele problematice subliniate de CJUE au fost că Directiva se aplica asupra cvasitotalității populației, adică și asupra persoanelor în privința cărora nu există indicii de comitere a unei infracțiuni grave, fără excepții nici măcar legate de secretul profesional (§ 56-58), și nu stipula o legătură între datele păstrate și o amenințare pentru siguranța publică, și nu prevedea nici criterii obiective care ar limita accesul autorităților competente la informații și utilizarea lor ulterioară pentru prevenirea și descoperirea infracțiunilor (§ 59-60). Proiectul de lege propus de MAI, de asemenea, se aplică tuturor utilizatorilor de resurse informaționale fără a prevedea excepții și nu face o legătură între datele care urmează a fi păstrate și categoriile de infracțiuni care justifică accesul la aceste date. X

5) Cheltuielile financiare pentru păstrarea informației se pune pe umerii furnizorilor de informații. Păstrarea și stocarea informațiilor pe perioade de 6 luni pentru traficul de internet și un an pentru comunicările telefonice este extrem de costisitoare și va duce la închiderea unor furnizori și, respectiv, scumpirea serviciilor în cazul altor furnizori. Autorii proiectului nu au efectuat o analiză a eficienței acestor cerințe de stocare a informației raportată la costuri. Având în vedere nivelul sporit de sărăcie în Republica Moldova, scumpirea serviciilor de furnizare a serviciilor de internet ar putea afecta accesul la informație și libertatea de exprimare a populației.

6) Proiectul nu prevede o perioadă rezonabilă între adoptare și implementare, pentru a permite furnizorilor de informații să-și ajusteze politicile interne și să-și procure utilajul necesar, dar și pentru instruirea judecătorilor care vor autoriza aceste măsuri și a altor reprezentanți ai organelor de drept care le vor aplica în practică.

De asemenea, suntem îngrijorați și de alte inițiative legislative ce țin de înăsprirea controlului organelor de drept asupra spațiului informațional și verificarea candidaților la funcțiile de demnitate publică. Propunerile vizează modificarea Legii nr. 271 din 18 decembrie 2008 privind verificarea titularilor și a candidaților la funcții publice, introducerea mandatului de securitate și reformarea Serviciului de Informații și Securitate. Aceste legi, de asemenea au drept scop accesarea și stocarea datelor, precum și acordarea unor împuterniciri nejustificate, în afara unui proces penal, a candidaților sau persoanelor cu funcții publice.

În concluzie, fiind conștienți de (1) riscul major de încălcare a drepturilor fundamentale ale persoanelor în cazul adoptării proiectului legii în versiunea actuală, (2) motivarea insuficientă a notei informative, în special în ceea ce ține de evaluarea costurilor pentru implementarea proiectului de lege, (3) lacunele din proiect ce ar putea duce la abuzuri din partea autorităților, și având în vedere (4) lipsa generală de încredere a societății în organele de drept, (5) maniera nedemocratică în care a fost votat și investit Guvernul ”Filip” care, deși existau multe alte restanțe prioritare, a adoptat acest proiect la care au renunțat anterior două Guverne, (6) precum și complexitatea proiectului de lege și implicațiile majore care acesta îl poate avea în societate,X

SEMNATARII APELULUI SOLICITĂ PARLAMENTULUI:

  • Remiterea proiectului de lege pentru expertizare Comisiei de la Veneția în vederea verificării corespunderii proiectului de lege cu standardele europene;
  • Solicitarea asistenței partenerilor de dezvoltare pentru o analiză a bunelor practici europene de implementare a Convenției Consiliului Europei privind criminalitatea informatică (Budapesta, 2001) și a Convenției Consiliului Europei pentru protecția copiilor împotriva exploatării sexuale și a abuzurilor sexuale (Lanzarote, 2007);
  • Consultarea pe larg a proiectului cu societatea civilă și promovarea inițiativelor care corespund standardelor internaționale și efectuarea unei analize a costurilor necesare pentru implementarea proiectului de lege;
  • Ajustarea proiectului de lege în vederea creării cadrului legal eficient pentru prevenirea și combaterea crimelor contra minorilor și a terorismului, pe de o parte, și excluderea din proiect a infracțiunilor pentru care nu sunt justificate aplicarea măsurilor speciale de investigație ce pot afecta grav viața privată sau libertatea de exprimare a persoanelor, pe de altă parte.

Organizațiile semnatare:

Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM),

Amnesty International Moldova,

Centrul pentru Jurnalism Independent din Moldova (CJIM),

RISE Moldova,

Centrul de Resurse DIALOG-Pro,

BIOS,

Fundația pentru Dezvoltare din Moldova,

Asociația Presei Independente (API),

Uniunea organizaţiilor invalizilor din Republica Moldova,

Transparency International – Moldova,

Asociația Promo-LEX,

Asociația pentru Guvernare Eficienta si Responsabila,

Fundația Est-Europeană,

Terra-1530,

Institutul de Politici Publice (IPP),

Centrul National de Mediu,

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI),

Asociația Femeilor pentru Protecția Mediului si Dezvoltarea Durabilă,

Asociația Femeilor Profesioniste și de Afaceri din Moldova,

Centrul de Resurse „Tineri şi Liberi”,

Asociația Micului Business,

Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)

Asociația pentru Democrație Participativă (ADEPT),

Institutul de Reforme Penale (IRP),

Ambasada Drepturilor Omului. 

comments powered by Disqus
MEMBRII API
Persoane juridice
Persoane fizice
VITALIE CAZACU
jurnalist, director al agenţiei de presă "DECA-Press", unul dintre fondatorii API
DUMITRU MITITELU
jurnalist, redactor al ziarului "Gazeta de Vest", unul dintre fondatorii API
NICOLAE MISAIL
jurnalist, fost redactor-şef al ziarelor "Sfatul ţării" şi "Ora fermierului"
CONSTANTIN GRIGORIȚĂ
fotoreporter
NELLY UNCUȚĂ
jurnalistă liber profesionistă
NATA ALBOT
jurnalistă
http://nataalbot.md/
Membri de onoare
JUDY YABLONKI (SUA)
jurnalistă, iniţiatoarea constituirii API
MARK CERNOFF (SUA)
fost voluntar la API
JACK RONALD (SUA)
expert media
PIOTR MARCINIAK (Polonia)
fost ambasador al Poloniei în Republica Moldova
ZIARELE API LA MINUT
Președintele Igor Dodon este acuzat de fraudarea alegerilor la Ungheni
[caption id="attachment_36168" align="alignleft" width="300"] Marș socialist la UngheniFoto din arhivă[/caption] La trei luni de la învestirea președintelui țării, veterani ai războiului de la Nistru și…
24 Martie 2017
Не забудьте перевести часы!
Стрелки передвигаются на час вперёд. Фото kolobok.ua В ночь с 25 на 26 марта Молдова перейдёт на летнее время. 24.03.2017 - 11:31
24 Martie 2017
„Martorii lui Iehova” – suspendați în Rusia sub acuzația de extremism
Ministerul rus al Justiției a decis joi suspendarea activității organizației religioase Martorii lui Iehova, acuzată de extremism în Rusia, în așteptarea sentinței Curții Supreme, care…
24 Martie 2017
Discuții mai lejere, abordări mai profunde
Agenda ședinței Consiliului Raional Orhei din 17 martie c. includea 25 de chestiuni. Asta deşi Regulamentul de funcționare a Consiliului prevede cel mult 15 chestiuni.…
24 Martie 2017
Ghimpu vrea sărbătoare națională la 27 martie: „Toate națiunile s-au unit, numai noi suntem rupți de țară”
Deputații liberali, în frute cu liderul PL, Mihai Ghimpu au îmbrăcat straie naționale la ședința de astăzi a Parlamentului. Aceștia propun ca 27 martie, ziua…
24 Martie 2017
«Мой беспрерывный стаж в бельцком автопарке — 53 года»
Иван Максимович Юлик в январе отметил своё 80-летие. Фото А. Образцова «Мой беспрерывный стаж в бельцком автопарке — 53 года»В этом году бельчанин Иван Юлик…
24 Martie 2017
Raportul privind alimentația copiilor în instituțiile preșcolare și de învățământ, pe ordinea de zi a Parlamentului
Pe ordinea de zi a ședinței Parlamentului din 24 martie se anunță mai multe subiecte importante. Aleșii poporului urmează să examineze în cea de-a doua…
24 Martie 2017
Ora Pământului are un generic: „Dăruiește naturii energia ta!”
Anual, în ultima sâmbătă a lunii martie, comunitatea mondială marchează Ora Pământului (Earth Hour 60+), sloganul acestei acțiuni fiind „Dăruiește naturii energia ta!” Evenimentul care,…
24 Martie 2017
OPINIE: Bacul, polițiștii și Arhiva Națională
Parcă se așezau lucrurile cu Bacul. Parcă au început copiii să învețe. Parcă au uitat ce înseamnă epidemia copiatului. Parcă se înfiripa o brumă de…
24 Martie 2017
A-POLITICE // Dodon, contrabandistul
El a traversat frontiera de stat cu marfă (produs „de colecţie”, adică de patrimoniu!) fără dovada procurării
24 Martie 2017
Vernisajul expoziţiei „100 de ani cu Eugeniu Ureche”
Pe data de 27 martie, de Ziua Mondială a Teatrului, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” vă invită la vernisajul expoziţiei „100 de ani cu Eugeniu Ureche”.…
24 Martie 2017
Jurnal Trust Media anunţă lansarea proiectului „Cealaltă Basarabie”, dedicat conaţionalilor noştri plecaţi peste hotare
„Jurnal de Chişinău” va găzdui o pagină cu poveşti scrise de conaţionalii noştri
24 Martie 2017
Campionat deschis la tenis de masă
    La data de 11 martie curent, în incinta sălii de sport a L. T. ,,D. Cantemir”, s-a desfășurat ediția a II-a  a Campionatul…
24 Martie 2017
Ce nu cunosc animalele despre viaţa oamenilor
O seară la teatru îţi poate aduce o grămadă de emoţii, gânduri, te poate pune în faţa a sute de întrebări, îţi poate deschide paranteze…
24 Martie 2017
Lanţul trădărilor
Plahotniuc vrea să-şi consolideze poziţia în Occident, antrenându-se într-un joc cu spioni
24 Martie 2017
Vasile Bîtca: ”Locuințele sociale din raionul Leova vor fi finalizate în luna august a acestui an”
Complexul locativ cu 92 de apartamente destinat persoanelor nevoiașe din raionul Leova va fi finalizat în luna august 2017. Ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, Vasile…
24 Martie 2017
STOP FALS! Diaspora susţine iniţiativa PDM privind votul uninominal?
[caption id="attachment_36152" align="aligncenter" width="1024"] Foto: Captură video[/caption] La 8 martie 2017, postul de televiziune Publika TV a difuzat reportajul „Diaspora salută iniţiativa PDM de a…
24 Martie 2017
CALM: Arestarea primarului de Basarabeasca este nejustificată
Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) cere eliberarea din arest a primarului de Basarabeasca, Valentin Cimpoieş, reţinut pe 17 martie curent sub învinuirea de neglijență…
24 Martie 2017
Rețeta succesului – conjugarea eforturilor
     Trăind într-o epocă accelerată a timpului, a informației, unde fiecare dintre noi are nevoie să-și asume responsabilitatea de a învăța, de a ne…
24 Martie 2017
CJI anunță concurs pentru selectarea unei companii IT în vederea producerii unui Joc video
Centrul pentru Jurnalism Independent solicită oferte de la companii IT din Republica Moldova pentru realizarea tehnică a unui Joc interactiv video pentru portalul Media Azi.…
24 Martie 2017
Valentina OSOIANU, făclia de cuget a liceului
     Povestea cu numele Valentina OSOIANU începe demult, cu decenii în urmă când ea vine la Cubolta, profesoară de chimie şi biologie şi devine…
24 Martie 2017
Activitatea învățământului, sub lupa controalelor inopinate
     În scopul îndeplinirii dispoziției Primului ministru al Republicii Moldova, Pavel FILIP, în perioada 13 martie – 10 aprilie curent, medicii șefi ai Centrelor…
24 Martie 2017
Regulamentul împotriva copiilor
Ministerul Educaţiei solicită informarea şi consultarea părinţilor referitor la cele 42 de zile de vacanţă
24 Martie 2017
PACHETE ALIMENTARE PENTRU DONATORII DE SÂNGE: Carne de bovină în loc de pateu de găină
Ministerul Sănătății intenționează să înlocuiască produsele alimentare din pachetele oferite în urma donării de sânge. În prezent, pachetul alimentar conține suc de mere și struguri,…
24 Martie 2017
Declinul Căii Ferate continuă
Angajaţii de la staţia de cale ferată Şoldăneşti nu au primit salariile de aproape jumătate de an. Oamenii ameninţă că vor pleca de la întreprindere.…
24 Martie 2017
Un „carnețel „buclucaș”, cu probe despre fraudarea alegerilor de către socialiști, va fi depus la Procuratură
Ziua alegerilor a fost marcată de încălcări și fraude electorale. O dovadă în acest sens a fost prezentată, în cadrul unei conferințe de presă, de către…
24 Martie 2017
CV-ul politic şi „afacerile” penale ale familiei ex-deputatului învinuit de trădare de Patrie
Iurie Bolboceanu, ex-deputatul arestat pentru spionaj şi trădare de Patrie, mai figurează şi în alt dosar penal, gestionat de Procuratura Anticorupţie, în care un ex-viceministru…
24 Martie 2017
Diaspora susţine iniţiativa PDM privind votul uninominal?
    La 8 martie 2017, postul de televiziune Publika TV a difuzat reportajul „Diaspora salută iniţiativa PDM de a introduce votul uninominal la alegerile…
24 Martie 2017
Cât de serioasă este ameninţarea rusească pentru UE
Dezvăluiri detaliate ale unui angajat al serviciilor secrete ungare despre practicile FSB, GRU şi SVR
23 Martie 2017
В муниципальной больнице Бельц сменился главврач
Муниципальная больница Бельц. Фото из архива «СП» Сообщение о новом назначении сегодня опубликовало Министерство здравоохранения. В конкурсе на замещение должности главврача победил Сергей Ротарь, сменив…
23 Martie 2017
Mihai Ghimpu: Unirea Republicii Moldova cu România este calea cea mai scurtă către bunăstare și siguranță
Mihai Ghimpu: Unirea Republicii Moldova cu România este calea cea mai scurtă către bunăstare și siguranțăInterviul cu președintele Partidului Liberal Mihai Ghimpu. Reporter: Dle Președinte…
23 Martie 2017
Почему поссорились ПСРМ и «Наша партия»
Фото paginaderusia.ro Почему поссорились ПСРМ и «Наша партия»Между Партией социалистов (ПСРМ) и «Нашей партией» (НП) разгорелся очередной скандал.
23 Martie 2017
Сутенёрша отправляла женщин с севера Молдовы заниматься проституцией на Кипр
Кадр видео полиции Сотрудники Национального инспектората расследований совместно с инспекторатом полиции Бельц два месяца отслеживали деятельность сутенёра. В результате на 30 суток была задержана 21-летняя…
23 Martie 2017
OPINIE: „Apropo, domnule Dodon, cuvântul „licean” se scrie cu un singur „e””
Liliana Nicolaescu-Onofrei, ex-viceministră a Educației, vicepreședintă PAS, a recaționat printr-un mesaj argumentat la inițiativa  Președinției de a modifica Codul Electoral. „Am asistat astăzi la o…
23 Martie 2017
Отопление в Бельцах отключат завтра
Фото www.rbc.ua С 24 марта в Бельцах завершается отопительный сезон. 23.03.2017 - 16:13
23 Martie 2017
Vrei să devii membru API?
Regulamentul de obţinere, menţinere şi pierdere a calităţii de membru al Asociaţiei Presei Independente (API)
vezi detalii...
Moldova curată



The english version of site is out of work